Článek
Hostování renomované hamburské scény znamená vždy mimořádný zážitek, a to především z precizních hereckých výkonů. Bylo tomu tak i v inscenaci Doughnuts, kterou v Thalia Theater debutoval japonský režisér Toshiki Okada.
V hale u recepce kdesi v 21. či 22. patře hotelové budovy se potkávají účastníci blíže nespecifikované konference, kteří čekají na odvoz na místo konání. Taxík usilovně sháněný recepčním ale stále nepřijíždí a venku houstne mlha.
Hosté vedou nezávazný dialog směřující od kvality hotelové snídaně přes porovnávání konferenčních setkání až ke zprávě o medvědovi nacházejícím se v místním supermarketu, a tím k chování divokých zvířat pronikajících do civilizace. A dotknou se i dalších témat tohoto globalizovaného světa.
Autor a režisér inscenace Toshiki Okada přirovnává svět k pověstné americké koblize, která je samý okraj a uprostřed díra. Jeho prázdnotu vyjadřuje způsobem odvozeným z tradičního japonského divadla, kde každá z postav má svou přesně stanovenou sestavu pohybového a gestického jazyka, jímž doprovází své promluvy.
Dialog se tak mění v bizarní mechanické choreografie, které odrážejí i zmechanizovanost našeho vnitřního světa.
V publiku to sice vyvolává smích, ale režisér tím nepochybně sleduje vážnější cíl. Po čase se ovšem i tento princip okouká a obdiv vzbuzuje pak už jen dokonalé herecké propojení pohybové stylizace s textem. A očekávaná pointa nepřichází.
Festival pokračuje v pátek uvedením aktovky Sex v nastudování ochotnického spolku Žumpa Nučice k životnímu jubileu autora a zakladatele festivalu Pavla Kohouta a v sobotu pak inscenací Venku přede dveřmi v podání Berliner Ensemble, obojí v Divadle na Vinohradech.
Režisér Petr Svojtka: Minulost nelze lakovat na růžovo
Může se vám hodit na Firmy.cz: Divadlo Archa, Ochotnický spolek ŽUMPA, Divadlo na Vinohradech