Článek
Jak píše redakce nakladatelství v předmluvě, téma husitství se vine celým Renčínovým dílem. Stalo se pro něj neutuchající inspirací a nejhojněji se už projevilo v publikacích pojmenovaných Tady jsme už jednou byli, Renčínova satirická čítanka či Z dějin národa českého.
Pravda, texty středověkého kronikáře samy o sobě humorné nejsou, ovšem ve spojení s klasikem českého kresleného humoru, s jehož kresbami a postřehy se v novém tisíciletí setkávali po víc než desetiletí i čtenáři Práva, dostávají zcela nečekaný, často aktuální náboj. A podobně jako v případě knih inspirovaných rybařením, smutkem tajících sněhuláků, dobrou zprávou, špatnou zprávou, okouzlením vínem či českými luhy a háji se myšlenky spojené s pohledem na husitství ohlašují zrcadlením dnešního světa. V případě jeho pánů Dlabáčka a Rambouska či paní Marie také selským rozumem, který si s naší realitou stejně neví rady.
Je to další pocta dílu umělce, který začínal v roce 1962 v Mladém světě, od roku 1965 působí na volné noze, vystavoval na desítkách přehlídek a získal i ocenění ve světě. Možná je to i tím, že si je v třeskutých proměnách světa vědom málo se měnící člověčiny. „To archetypální zřejmě v lidech zůstalo. Například závist,“ řekl před časem.
Podobně se postavil ke své schopnosti oslovovat po desetiletí právě prudce se měnící společnost. „Snad jsem měl nad sebou i nad dobou vždycky určitý nadhled, jinak bych asi nemohl pracovat,“ řekl skromně.
Přes veškerý sarkasmus je však povznesen nad smutek lidí či kal z měnících se dob a důsledků nedobrých lidských vlastností. „Jestliže si to člověk připustí, tak opravdu neprožívá nic jiného,“ zněla zcela pragmatická odpověď na toto téma.
Snad právě proto dokáže citlivě vnímat souvislosti včerejška a dneška. Třeba v komentáři kresby husity po bitvě na poli plném zabitých: „Po boji za pravdu člověku vyhládne. Teď bych si dal vepřoknedlozelo a máz piva!“