Hlavní obsah

Zpěvačka Dasha a Epoque Quartet poctili Ellu Fitzgeraldovou

Ellaboration je název nového alba zpěvačky Dashy a smyčcového Epoque Quartetu. Jeho základem jsou písně z repertoáru americké zpěvačky Elly Fitzgeraldové, které protagonisté rozvedli, tedy elaborovali, do nových poloh. Je to pocta slavné umělkyni.

Foto: Lucie Levá

Vítek Petrášek a Dasha, jedni z protagonistů alba.

Článek

„S Dashou se v různých projektech potkáváme dobrých šestnáct let. Nadchla nás, patří k tuzemské pěvecké špičce. Postupně jsme si ji začali namlouvat pro užší spolupráci, ale trvalo nám poměrně dlouho, než jsme ji přesvědčili. Album Ellaboration je nicméně důkazem, že se nám to podařilo,“ řekl Právu violoncellista Vítek Petrášek z Epoque Quartetu.

„Asi před čtyřmi lety jsme se po jednom ze společných koncertů bavili o tom, že bychom spolu chtěli udělat nějaký jazzový projekt. Kluci i já jsme sice z úplně jiného hudebního světa, ale spojuje nás mimo jiné právě láska k jazzu. Zjistili jsme, že se nejčastěji bavíme o Elle Fitzgeraldové, hrajeme některé její písně, a tak jsme se rozhodli náš projekt věnovat jí a pojmenovali ho Ellaboration. Shodli jsme se na tom, že ji nechceme napodobit, nýbrž jí vzdát poctu,“ prozradila Dasha.

Dodala, že již od svých pěveckých začátků čerpá od Fitzgeraldové inspiraci. Krátce po sametové revoluci vycestoval její tatínek, rovněž muzikant, do Německa a přivezl jí odtamtud právě cédéčko Fitzgeraldové. Bylo to Dashino první cédéčko vůbec.

„Nepropadla jsem jejím písním hned, protože mi zprvu připadaly jako staroba. Na chuť jsem jim přišla až po několika letech, a pak jsem začala objevovat jejich hodnotu,“ řekla zpěvačka, která se nevěnuje jen jednomu žánru. Stejný přístup Fitzgeraldové ji v tom posílil a dodal jí sebevědomí.

Autorem většiny aranží skladeb na albu Ellaboration je violista Epoque Quartetu Alexey Aslamas. „Pojal je skvěle. Když nám je předložil, nebylo třeba nic předělávat nebo měnit, byly ve stavu, kdy byla radost je zahrát. Některé jsou ale docela těžké,“ konstatoval Petrášek.

Nedílnou součástí nahrávky je přítomnost různých perkusivních nástrojů, které nahrál Šimon Veselý. S tím nápadem přišla Dasha, a protože si díky svému hudebnímu kamarádovi Pavlu Plánkovi zamilovala nástroj hangdrum, uvítala, že se na něj byl Veselý ochoten naučit.

„Pořídil si ho v Rumunsku. Zároveň hraje i na další nástroje, cajon, vibrafon nebo bubínky,“ uvedla Dasha a Petrášek dodal, že tyto nástroje určují finální sound alba.

Výběr písniček byl na Dashe. Měla to těžké, vždyť Fitzgeraldová nahrála bezmála sto alb a skvělých písní je na nich požehnaně. „Vybrala jsem takové, které jsem v minulosti zpívala, nebo mě z nějakého důvodu zasáhly. Kluci z Epoque Quartetu pak řekli, jestli si dovedou představit jejich aranž pro smyčcové kvarteto, a poslední slovo měl Alexey,“ upřesnila.

Dodala, že k pěvecky tak náročným písním musela dospět. „Před lety, kdy jsem je začala důkladně poslouchat, jsem pochopila, že jsou naplněny úžasnou životní zkušeností, kterou zdaleka nemám. Ne že bych ji měla teď, ale nazpívat jsem je chtěla. Snažili jsme se je udělat nevšedně, Fitzgeraldovou nenapodobovat, ale uctít. Myslím si, že by jí naše album udělalo radost, protože byla otevřená nevšedním spojením,“ řekla.

Křest desky, která je také věnovaná violistovi Vladimíru Kroupovi, jenž ji jako člen Epoque Quartetu stačil před svým letošním skonem nahrát, proběhne 23. listopadu v pražském JazzDocku. Koncerty budou ten den rovnou dva. Písně z ní pak budou Dasha a Epoque Quartet hrát na dalších společných vystoupeních.

Může se vám hodit na Zboží.cz: Ellaboration - Dasha, Epoque Quartet [CD]

Související témata:
Epoque Quartet

Výběr článků

Načítám