Článek
Vítězný snímek natočili matadoři italské kinematografie, více než osmdesátiletí bratři Paolo a Vittorio Tavianiové. Odehrává se v ostře střežené věznici na okraji Říma, kde trestanci nacvičují divadelní hru Williama Shakespeara Julius Cézar.
Toto černobílé dokudrama patřilo do širšího okruhu favoritů na některou z hlavních cen. Největší šance se dávaly domácímu filmu Barbara o lékařce potýkající se s komunistickým režimem v bývalé NDR, který se však nakonec musel spokojit "pouze" se Stříbrným medvědem za nejlepší režii pro Christiana Petzolda.
Příliš nadějí se naopak nedávalo výpravnému historickému opusu Královská aféra, který na plátno převedl největší milostnou aféru dánských dějin mezi osobním lékařem krále Kristiána VII. Johanem Struenseem a královnou Karolinou Matyldou, která německého osvícence nakonec přivedla v roce 1772 až na popraviště.
Bodoval i snímek natáčený v ČR
Dánský snímek, který se loni natáčel mimo jiné v Kroměříži, Ploskovicích nebo v Českém Krumlově a z více než třetiny ho financovala česká produkční společnost Sirena Film, si připsal stříbrnou sošku medvěda pro scenáristy Rasmuse Heisterberga a Nikolaja Arcela, jenž byl současně režisérem. Ocenění pro nejlepšího herce získal Dán Mikkel Boe Fölsgaard, který zosobnil výstředního Kristián VII.
Pro Velkou cenu poroty si na pódium v sále paláce Berlinale přišel režisér současného maďarského dramatu o situaci tamních Romů Csak a szél (Jenom vítr) Benedek Fliegauf. Nejlepší herečkou vyhlásila mezinárodní jury vedená slavným britským režisérem Mikem Leighem Rachel Mwanzaovou za ztvárnění mladé africké vojačky v kanadském filmu Rebelle (Rebelka).
Stříbrného medvěda za mimořádný umělecký výkon obdržel kameraman čínského historického snímku Paj lu jüan (Pláň bílého jelena) Lutz Reitenmeier. Cena Alfreda Bauera pro film otevírající nové perspektivy v kinematografii připadla portugalskému zástupci Tabu režiséra Miguela Gomese. Mezinárodní jury udělila ještě zvláštní uznání poroty, které si odnesla francouzská režisérka Ursula Meierová za svůj snímek L'enfant d'en haut, který na festivalu běžel pod názvem Sestra.
Součástí slavnostního galavečera bylo i vyhlašování ocenění pro nejlepší celovečerní prvotinu, o které s Příliš mladou nocí soutěžilo dalších 26 filmů. Dostal ho nakonec nizozemský snímek Kauwboy režiséra Boudewijna Kooleho. Absolventský film z pražské FAMU mladého Slovince Olma Omerzua tak odjíždí z Berlinale bez cen, neboť nezabodoval ani u žádné z nezávislých a diváckých porot.