Hlavní obsah

Ženský Orfeus z Metropolitní opery se líbil

Právo, VLA

Sobotní pokračování cyklu přenosů z newyorské Metropolitní opery ukázalo ve 13 kinech u nás inscenaci opery Christopha Willibalda Glucka Orfeus a Euridika. Dílo sehrálo při svém vzniku rozhodující roli ve vývoji opery a koncem 18. století změnilo sošnost a umělost antických hrdinů – objevily se hluboké lidské city a větší psychologie hrdinů.

Článek

Inscenace Metropolitní opery pochází z roku 2007 a choreograf a režisér Mark Morris v ní historismus odmítl. Ponechává ho pouze v kostýmech sboru umístěného ve třípatrové konstrukci v pozadí holé scény Allena Moyera. Tři hrdinové, vesměs pěvkyně (hraje se vídeňská původní verze z roku 1762 v italštině), mají současné kostýmy Isaaca Mizrahiho stejně jako taneční soubor.

Orfea zpívala mezzosopranistka Stephanie Blytheová

Orfea zpívala americká mezzosopranistka Stephanie Blytheová, známá především z wagnerovských inscenací. A právě její výkon vévodí inscenaci. Hlasově dosahuje téměř mužského timbru a kalhotový kostým dovršuje proměnu.

Oproti ní přitažlivá Danielle de Niese v bílých sexy šatech dává Euridice svůdnost podtrhnutou zářivým sopránem. Amor Heidi Grant Muphyové v kalhotech s teniskami je rozpustilý a naprosto současný.

Orchestr držel pevnou rukou James Levine a zejména v závěru strhl publikum. Inscenace hraná bez přestávky ve dvou hodinách je dobrým příspěvkem k aktualizaci operních témat.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám