Článek
Holas byl jedním z nejlepších, pokud ne nejlepším nefigurativním malířem. Původně začínal jako realistický malíř, ale našel se v abstrakci. I v té však dokázal dokonale pracovat s prostorem a vytvářet svými tahy působivé prostorové efekty.
„Byl to takový jazzman malby. Jeho malířský rukopis byl na tak výjimečné úrovni, že je až nepochopitelné, jak mohl být v tom abstraktivním gestu tak detailní. Je to sice uvolněné, ale přesto prostorové,“ okomentoval Holasovo umění pro Novinky jeden z jeho žáků.
Holas původně vystudoval ČVUT. Jak sám před šesti lety uvedl v katalogu pro výstavu PAINt, malovat opravdu začal až okolo 25 let, kdy se také rozhodl pro studium na AVU. Studoval u vloni zesnulého profesora Zdeňka Berana v ateliéru klasických malířských technik. V dalším desetiletí mu pak dělal asistenta. V malování pokračoval, ačkoliv po úraze ztratil polovinu zraku.
Holas se však věnoval také hře na klavír a varhany. Jak uvádí Wikipedie, působil od roku 2000 jako varhaník v rodném Turnově a komponoval drobné skladby.