Článek
Passer je spojován s filmovou českou novou vlnou z šedesátých let. Napsal scenáře k prvním třem filmům Miloše Formana včetně debutového Konkursu. Sám však natočil v té době jen jediný film Intimní osvětlení z roku 1965, ke kterému si sám naspal scénář.
Po vpádu vojsk Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968 emigroval. S Formanem odjížděl narychlo 9. ledna 1969: „Napakoval jsem si malý kufřík a do kapsy strčil 400 dolarů. Bláhově jsme si mysleli, že odjíždíme jen na rok,“ řekl v rozhovoru pro Právo.
S Ivanem Passerem o náhodách a nové vlně
Původně chtěl být scénáristou: „Byl jsem radši scenáristou, patřili jsme s Jaroslavem Papouškem do týmu Miloše Formana a měli jsme odpovědnost jenom vůči němu a kvalitě výsledného scénáře, ničím jiným jsme se nemuseli trápit. Neměli jsme ambici režírovat.“
V USA se Passer soustředil na režii. V roce 1971 natočil svůj první americký film Zrozen k vítězství o tragikomické postavě feťáka a zlodějíčka živořícího uprostřed New Yorku. Prosadil se se snímkem Cutterova cesta z roku 1981 s Jeffem Bridgesem v hlavní roli, který se zabýval vietnamským syndromem.
Pak mohl realizovat náročnější filmové projekty, jako byl televizní film Stailn z roku 1992 s Robertem Duvallem v titulní roli.
„Natáčel jsem ho v Rusku v 90. letech a právě, když jsme skončili práci ve Stalinově dače, kde zemřel, přišla zpráva o rozpadu SSSR. Bylo to přesně na Stalinovy narozeniny 21. 12. Takže to, co jsem si vždy přál, se stalo skutkem," řekl režisér.
Passer, který se narodil 10. července 1933 v Praze, po druhé světové válce studoval na reálném gymnáziu v Poděbradech, kde byli jeho spolužáky Václav Havel a Miloš Forman. V roce 1957 však byl vyloučen z filmové fakulty. Živil se jako slévač, zedník, dělal na vodní elektrárně, ale působil i v týmu Alfréda Radoka při přípravě programu Laterny magiky pro výstavu Expo 58 v Bruselu. Jeho režijním debutem byla povídka Fádní odpoledne (1965) natočená podle prózy Bohumila Hrabala.
V roce 2006 obdržel ocenění Český lev za svůj celoživotní umělecký přínos české kinematografii.