Článek
Jiří Krejčík, který se narodil 26. června 1918 v Praze, začínal jako tvůrce krátkých filmů a reklam.
První celovečerní film, který režíroval, se jmenoval Týden v tichém domě a vznikl podle Povídek malostranských Jana Nerudy.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_F/PbYByzn.jpeg?fl=cro,0,0,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ukázka z filmu Penzión pro svobodné pány
Pracoval také na filmu o osídlování pohraničí po válce nazvaném Ves v pohraničí. V padesátých letech se pustil do dílek značně poplatných době, jako například Nad námi svítá. Tento film z hornického prostředí podle československé filmové databáze „na životných, rázovitých postavách havířů a důlních techniků řeší aktuální problémy našich uhelných dolů“.
Spolupracoval také na filmu podle Karla Čapka O věcech nadpřirozených. V roce 1959 s ním uspěl na festivalu v Locarnu.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_E/UEzBylb.jpeg?fl=cro,0,0,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ukázka z filmu Vyšší princip
Během šesté dekády stvořil několik vynikajících a dodnes promítaných děl, jako jsou Vyšší princip, řešící morální dilemata období heydrichiády, či výborná komedie Svatba jako řemen. V ní dvě trochu komické figurky policistů řešili znásilnění Ivy Janžurové. Ve skvělé sestavě herců nechyběl Vladimír Pucholt, Jan Vostrčil, František Filipovský, Stella Zázvorková, Jiří Hrzán, Pavel Landovský, Ilja Prachař a další.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_F/wYcByzo.jpeg?fl=cro,0,30,670,377%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Krejčíkova slavná komedie Svatba jako řemen (Vladimír Pucholt, Iva Janžurová, Pavel Landovský)
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_E/YZ1Bylc.jpeg?fl=cro,0,85,656,369%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Vyšší princip (Jana Brejchová)
Úspěšná byla i komedie podle irského dramatika Seana O´Caseyho Pension pro svobodné pány. Opět si tam zahrála Iva Janžurová a dále Josef Abrhám, Jiří Hrzán, Věra Ferbasová, Pavel Landovský, Naďa Urbánková, Jiří Hálek či Josef Hlinomaz. Portrét naší slavné operní pěvkyně Emy Destinnové podal ve snímku Božská Ema koncem sedmdesátých let.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_F/OMbByzp.jpeg?fl=cro,0,479,800,451%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jiří Krejčík
Později se věnoval spíše režii televizních projektů a jeho úplně posledním filmem se staly Osudové peníze podle předlohy Karla Čapka.
"Byl to člověk, který mě hodně naučil, jsem mu za mnohé vděčný. Odešel filmař, který pro můj život hodně znamenal," uvedl režisér Jiří Menzel.
"Naplňuje mě smutkem, že na to, jak dlouho tady byl a jaký to byl umělec, jeho filmů nebylo víc," řekl Jan Hřebejk ČTK. Přiznal, že vždy obdivoval jeho práci s herci. Nejprve prý chtěl, aby si přečetl scénář Pelíšků a něco k němu řekl. Za to mu chtěl dát menší roli. Nakonec mu na radu svého asistenta svěřil roli lékaře, protože Krejčík měl obrovské charisma.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_E/12aByle.jpeg?fl=cro,0,32,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Režisér Jiří Krejčík
Občas se objevoval v malých rolích ve filmech jiných režisérů, třeba Jiřímu Menzelovi hrál ve Slavnostech sněženek pana Karla, který všem všechno snědl, a pěknou drobnou roli si zahrál v Hřebejkových Pelíšcích (pan profesor, který přijde na oběd a sleduje manželskou hádku).
Krejčík obdržel cenu Český lev za mimořádný přínos české kinematografii a také medaili Za zásluhy a Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světovému filmu.
Jiří Krejčík: Nejslavnější filmy
Vyšší princip
Svatba jako řemen
Pension pro svobodné pány
Božská Ema
Ves na hranicích
Česká televize v sobotu 10. srpna v 7:45 uvede pořad Úsměvy Jiřího Krejčíka, vzpomínku na nestora české kinematografie a jeho nezapomenutelná filmová díla.