Hlavní obsah

Zemřel autor Vetřelce, výtvarník Giger

Novinky, Stanislav Dvořák
Aktualizováno

Švýcarský výtvarník H. R. Giger, kterého zná celý svět jako autora podoby filmového Vetřelce, zemřel ve věku 74 let na následky zranění po pádu, informoval server Swissinfo.

Článek

Giger se celý život zabýval fantastikou a surrealismem. Za práci na kultovním filmu Ridleyho Scotta Vetřelec obdržel Oscara v roce 1980. Podílel se také na filmech Poltergeist 2 (1986), Vetřelec 3 (1992) a Mutant (1995) nebo na počítačové hře Dark Seed.

Malíř, sochař a designér Hans Rudolf Giger se narodil 5. února 1940 ve švýcarském městě Chur. V Curychu studoval v šedesátých letech architekturu a průmyslový design. Začal se věnovat filmu a sám režíroval několik málo známých snímků jako Swiss Made (1968), Tagtraum (1973), Giger's Necronomicon (1975) a Giger's Alien (1979).

Foto: Profimedia.cz

H. R. Giger v dobách prvního Vetřelce

Foto: Profimedia.cz

V sedmdesátých letech připravoval návrahy pro film Duna.

Foto: Profimedia.cz

Gigerův bar ve Švýcarsku

Příběh Vetřelce vymyslel americký scenárista Dan O´Bannon, který napsal i scénář Total Recall léta před vlastním natáčením filmu. Zpočátku se Vetřelec jmenoval "Star beast" a v průběhu času došlo v ději k mnoha změnám. Původně měl proti Vetřelci bojovat muž, ale jeden z producentů vymyslel, že žena by byla zajímavější.

Kolem roku 1976 příběh ještě přepracoval Walter Hill, který uzavřel smlouvu s 20th Century Fox a měl film i režírovat, tuto roli ale nakonec přenechal Ridleymu Scottovi. Společnost se ale bála investovat do akční sci-fi, protože právě přicházely Hvězdné války a nikdo nevěděl, jak dopadnou. Když měly obrovský úspěch, hollywoodský obr se rozhoupal a dal na Vetřelce osm miliónů dolarů, což bylo v sedmdesátých letech hodně.

Giger dal podobu filmovému Vetřelci

Podoba Vetřelce byla inspirována Gigerovým obrazem Necronom IV. Knihy kreseb jako Necronomicon a Necronomicon II a díla otištěná v časopise Omni mu vynesly mezinárodní renomé.

Giger také designoval nábytek pro film Duna, který měl režírovat Alejandro Jodorowsky, ale nikdy k tomu nedošlo. O mnoho let později použil jen pár jeho návrhů David Lynch.

Svůj oblíbený bio-mechanický styl pak uplatnil při zakládání Giger barů ve Švýcarsku a podílel se i na stylu speciální řady kytar Ibanez a na několika obalech hudebních alb. V roce 1998 výtvarník získal zámek St. Germain v Gruyères a založil tam se svou ženou muzeum H. R. Gigera.

BEZ KOMENTÁŘE: Gigerovo muzeum a bar ve Švýcarsku

Související témata:

Výběr článků

Načítám