Hlavní obsah

Zemřel autor Čarodějova učně Otfried Preussler

Novinky, ČTK, Stanislav Dvořák
Aktualizováno

Ve věku 89 let zemřel německý autor dětské literatury Otfried Preussler. Informovala o tom agentura DPA s odvoláním na stuttgartské nakladatelství Thienemann. Mezi nejznámější díla libereckého rodáka patří Krabat (Čarodějův učeň) a Malá čarodějnice.

Foto: ČTK

Otfried Preussler

Článek

Preussler zemřel v pondělí v jihobavorské obci Prien am Chiemsee. Mezi jeho nejznámější díla patří knihy Malá čarodějnice, Krabat a Loupežník Hotzenplotz. Preusslerovy knihy byly přeloženy do desítek jazyků.

Pro své povídky často čerpal inspiraci z lidových vyprávění a pověstí Pojizeří a sousedních regionů. Vyprávěli mu je už babička a otec, jenž byl učitelem. První povídky Preussler napsal už jako dvanáctiletý. Jeho snem bylo žít jako spisovatel v Praze nebo tam působit jako profesor na Karlově univerzitě. V roce 1942 ale čerstvého maturanta povolal wehrmacht a Preussler byl jako sudetský Němec za války nasazen v Rusku. Pět let strávil v ruském zajetí v Tatarské republice, kde onemocněl břišním tyfem a malárií.

Teprve v roce 1949 se dostal do bavorského Rosenheimu, kde se shledal s odsunutými příbuznými i libereckou snoubenkou Annelies Kindovou, s níž se brzy oženil a měl s ní tři dcery.

Román Krabat, který je převyprávěním lužickosrbské legendy, je v České republice známý také pod názvem Čarodějův učeň. Čarodějův učeň je i název animovaného filmového hororu Karla Zemana z roku 1977, jenž patří k nejlepším českým filmům vůbec. Téměř stejně oblíbený a uznávaný je dodnes i v Německu.

V roce 2008 pak vzniknul v Německu velkorozpočtový snímek Krabat, v němž hrála i velká hvězda evropského filmu Daniel Brühl. Příběh se tak dostal k další generaci diváků, kteří Zemana zatím neznali.

Důkazem, že Preusslerovo dílo inspiruje dodnes, je nové baletní představení Národního divadla, které chce zaujmout především teenagery. Národní divadlo v Praze plánuje premiéru na 28. února.

„Tato legenda pro nás byla velkou inspirací, nicméně čerpali jsme z více pramenů. Věděli jsme, že budeme vytvářet baletní libreto a že chceme využít současnou formu pohybového rejstříku, takže jsme těmto požadavkům přizpůsobili i formu děje. Museli jsme razantně zkrátit celou příběhovou linii, takže divák uvidí opravdu jenom fragment, tu hlavní esenci a ideu příběhu. Abych pravdu řekl, celá kniha by byla námětem na několikadílný seriál," uvedl Jan Kodet, choreograf a spolutvůrce představení Čarodějův učeň.

Související témata:

Výběr článků

Načítám