Článek
Od 1. května představí výstavu Malevič – Rodčenko – Kandinskij a ruská avantgarda ve svých výstavních prostorách Zámecké jízdárny v Hluboké nad Vltavou.
Díla ruské avantgardy v tak velkém rozsahu a kvalitě budou v České republice představena poprvé. Uvedla to vedoucí produkce Alšovy jihočeské galerie Paulina Skavova.
Kolekce pochází ze sbírky Muzea výtvarného umění v Jekatěrinburgu. Ve své době byla budována za účelem mapovat avantgardní tendence v Rusku v letech 1910 až 1920.
„V souboru dvaačtyřiceti sbírkových předmětů, z nichž bude prezentováno šestatřicet děl, je čitelných několik stylových východisek, která v letech 1910 až 1920 tamním uměním rezonovala. Jsou to fauvismus, kubismus, kubofuturismus, neoprimitivismus, rayonismus, suprematismus a konstruktivismus. Návštěvník výstavy tak může spatřit díla malířů dnes legendárních skupin Kárový spodek a Oslí ocas, které mají pro Rusko stejný význam jako pro Česko Osma,“ vysvětlil ředitel galerie Aleš Seifert.
„Mezi naprosté unikáty světového umění patří Suprematismus od Kazimira Maleviče z roku 1915, Kompozice Alexandra Rodčenka (1919) či rozměrná Improvizace 217 Vasilije Kandinského,“ uvedl kurátor výstavy historik Adam Hnojil.
Vývojové tendence ruské avantgardy jsou zřejmé rovněž v několika známých dílech jednoho umělce.
„Průkopník ruské moderny Michail Larionov je zastoupen jak fauvisticko-expresivní Ulicí v provincii (1910), tak neoprimitivistickou kompozicí Židovská venuše (1912). Na vzájemné ovlivňování pak ukazuje třeba tvorba Olgy Rozanové, která je zastoupena třemi díly z různých období. Portrétem sestry, která je takřka pandánem k Larionovově aktu, i suprematistickými pracemi již nakročenými ke konstruktivismu,“ popsal vystavená díla Hnojil.
Výstavu budou moci návštěvníci vidět do 1. srpna.