Článek
Ono už ani tentokrát nebylo snadné vymyslet nový příběh. Shrek v předchozích dílech zvládl prakticky všechno, co mu jeho zlobří genetická výbava předepisovala: utkal se s drakem, osvobodil princeznu, vzal si ji za ženu, zachránil jejímu otci království a zplodil tři zlobřata, která teď v příjemném blahobytu vychovává.
Místo aby strašil lidi jako za časů lenošení v bažině, stal se místní společenskou hvězdou a váženou osobností a ochotně rozdává autogramy – třeba na vidle. Žije ale opravdu spokojeně?
Smlouva na zlaté staré časy
Právě tuhle otázku si vzali tvůrci jako klíčovou pro čtvrtý díl. Hrdina, hodný toho označení, přece nemůže být spokojený v poklidném zahnívání zaživa. A tak se Shrek jednak příšerně nudí a jednak ho k smrti unavuje péče o potomky. Vyčerpán otcovskými povinnostmi začne vzpomínat na doby, kdy žil sám v bažině, lidé se ho báli a Fiona hnila ve věži pod dračím dohledem. A kacířsky si pohrává s myšlenkou, jak krásné by bylo, kdyby se staré zlaté časy aspoň na jeden den vrátily…
V takové a v podobných situacích bývají v každé správné pohádce po ruce „faustíci“ – mužíčci, kteří jedním dechem slibují hory doly a druhým přistrkují smlouvičku. Ten zdejší se jmenuje Rampelník, představuje se jako obchodník a sotva mu Shrek smlouvu podepíše, ocitne se sice v bažině, ale dočista a zatraceně jiné než jakou znal a měl rád.
Rampelník si totiž výměnou za jeden den svobody, který věnuje „ze svého“ Shrekovi, vybral jeden Shrekův den. Při uzavírání smlouvy se ale nesvěřil, že to je zrovna ten den, kdy se zlobr narodil…
A tak se kruh uzavírá: v prvním filmu se Shrek naučil mít rád sám sebe, ve druhém poznal, co to je být součástí rodiny, ve třetím musel přijmout jako manžel a otec jistou zodpovědnost. Ve čtvrtém filmu je konfrontován s otázkou, jaké by to bylo, kdyby se jeho život odvíjel jinak“.
Fiona a její postupné proměny
„Když jsem se poprvé setkala s Fionou, byla jen mladou princeznou uvězněnou ve věži a já sledovala, jak se v průběhu všech čtyřech filmů její postava vyvíjí“, říká její představitelka Cameron Diaz a dodává: „Viděli jsme, jak skvělou matkou a partnerkou se stala a jak rostla jako osobnost i jako zlobryně, dokázala se přijmout taková, jaká je a přivedla do svého života ty lidi, které milovala. Ztvárnit ji nebyla jen radost, ale i čest.“
Cameron Diaz musela s novým pojetím a novou rolí Fiony předvést dosti širokou škálu emocí, protože její postava se ve filmu úplně změnila, z mírné, mateřsky laskavé postavy je najednou drsná Amazonka, která v čele armády zlobrů plánuje svržení Rampelníka z trůnu a pro blázna, jenž tvrdí, že je jejím manželem a má s ní tři děti, nemá pochopení.
„Cameron předvedla neuvěřitelně hvězdný a ohromující výkon“, chválí ji producentka Gina Shay. „Hloubka pocitů, které Fioně dala společně s její silou, byla skutečně působivá.“
Nejen Fiona, ale i všechny ostatní postavy byly samozřejmě „v den narození Shreka“, kdy se většina děje odehrává, docela jiné než jak je známe z předchozích filmů. „Když tvůrci přišli s myšlenkou jiného světa, kde se postavy navzájem neznají, bylo to jako začínat od začátku nový film“, říká Antonio Banderas.
„Říkal jsem si, že je to skvělá myšlenka ukázat Kocoura jako rozmazleného a obtloustlého domácího mazlíčka.“ S tolika zavedenými darebáky jako je Lord Farquaad, Princ Krasoň a Dobrá Víla, kteří se všichni uvedli jako skutečně zapamatováníhodný doplněk Shreka a Fiony, vytvořil produkční tým snadno dalšího protivníka usilujícího zničit jejich štěstí.
Rampelník od bratří Grimmů
Rampelník má přitom původ v první knize pohádek bratří Grimmů z roku 1812. Jejich příběh vypráví o kouzelné bytosti, která navštěvuje mlynářovu dceru zamčenou ve věži. Dívka musí upříst ze slámy zlato, jinak bude králem potrestána. Poučením z tohoto pohádkového příběhu je varování před chloubou, planými sliby a jejich následky. Příběh Rampelníka tedy přetrval téměř dvě stě let.
„Už od samého začátku jsme věděli, že Rampelník bude darebák“, říká výkonný producent Aron Warner. „Jenom jsme nevěděli, jaký darebák se z něj vyklube“. A jak se vyvíjel příběh, tak se i postava Rampelníka utvářela až vyústila do jedné z nejsilnějších postav ze všech Shrekových filmů.
Poslední Shrek vznikal už kompletně v 3D a má tudíž řadu výrazných vizuálních scén. Tou nejhrůzostrašnější je pravděpodobně ta, kdy se koště řítí skrz Rampelníkův palác. Nezkušený pilot Shrek bojuje s neovladatelným koštětem, řítí se obrovským a členitým palácem, a je pronásledován více než tuctem čarodějnic s bombami. A je tam také Oslík s kulovnicí… Tak tedy ještě jednou a naposledy vzhůru za dobrodružstvím. Pak už totiž žili všichni šťastně až do smrti…