Hlavní obsah

Z Richarda Krajča roste výrazný písničkář

Právo, Jaroslav Špulák

Nové album ostravské skupiny Kryštof nazvané Rubikon rázně rozehnalo obavy, zda tahle kapela bude mít sílu následovat svá tři předešlá, velmi dobře přijatá a koneckonců celkem povedená alba. Zpěvák, skladatel a textař Richard Krajčo měl prý dokonce prohlásit, že po materiálu, který odevzdal na předešlou kolekci Mikrokosmos, už nikdy nebude schopen složit písničku. Tak se cítil vyčerpaný.

Článek

Naštěstí to byl planý poplach. Krajčo se pochlapil, prožil si svatbu a rozchod s Ivou Frühlingovou, pro citlivého umělce jistě obrovský inspirační zdroj, a především on se podepsal pod album, které je v diskografii kapely jednoznačně nejlepší. Rubikon překonává všechny předešlé počiny.

Probouzení ze smutku

V podstatě částečně navázal na poněkud nepísničkové a nepopové vyznění desky Mikrokosmos, ale současně přiznal písničkářskou tendenci, snoubící se s vkusným popem, kterou se Kryštof proslavil na prvních dvou albech.

Je patrné, že je to už vyzrálá kapela. Hudební složka je utěšená, sebejistá, skvěle pracuje s dynamikou, pečlivě volí nástroje, které budou zvuk písniček tvořit, a například v písničce Jízda v protisměru graduje do rozměru, který podtrhuje jeden z nejsilnějších a nejemotivnějších okamžiků na desce.

Není samozřejmě jediná. Rubikon má v zásobníku hned několik písniček, které mají šanci "zlidovět". Titulní skladba Rubikon již lehce klouže po rozhlasových vlnách, ovšem bude-li ji následovat Chmýří, Svědomí, Lampion nebo Sněhurky, lze se nachystat na další posluchačské přitakání. Kryštof nahrál vyrovnanou desku, což je velice vzácný moment.

Na jejím konci je prý první optimistická písnička nazvaná První veselá. Upřímně řečeno, optimismu v ní příliš není, ale pokud by se měla kapela probouzet z dosavadního smutku, na jehož konci byla vždy jiskérka naděje, pak nechť tak činí pozvolna. Třeba právě ve formě dalších Prvních veselých.

Nadhled ve smutku

Obrovský kus práce odvedl Krajčo v roli textaře. Ke skládání potřebuje prožitek, texty jsou pro něho terapií, což je legitimní způsob žití každého umělce.

Je ovšem obdivuhodné, jaká slova volí, jakou náladu svým textům dává, jak si s nimi hraje, a nově jak nachází potřebný nadhled. Nespokojuje se s obyčejným slovníkem, hledá malebné výrazy, často mnohoznačné, poněkud tajuplné, ovšem při troše pozornosti je snadné odhalit, co při skládání prožíval a na co právě myslel.

Lampion je například píseň o jeho rozbitém manželství, Chmýří je nádherné vyznání namísto obligátního "miluji tě" a ve starší písničce Kryštof je zase v přeneseném smyslu slova zachycen pocit dospívajícího chlapce, který se cítí být jiný než ostatní.

Krásný text napsal na desku Tomáš Roreček. Pohrál si se slovními základy v písničce Sněhurka a nechal Krajča zpívat: "Nech medúzám med, a jedničkám jed, a motýlům týl, nech Terezám rez, a pro plesy les i s kvílením víl." S Krajčem si jistě padli do noty a po této desce je třeba poznamenat, že v osobě hlavního textaře Krajča roste české hudební scéně nový písničkář básník. V tom druhém pohledu evokuje mírnější verzi stabilně posmutnělého Jiřího Ortena.

Na desce Rubikon hostují zpěvačka Danica Jurčová, rapper Marpo a pianista Ondřej Brzobohatý. Všichni jsou citlivě zasazeni tam, kde jsou jejich schopnosti potřeba. I to je důkazem aranžérských schopností kapely, která onen Rubikon právě překročila.

Kryštof: Rubikon

EMI/Escape

 46:02

Související témata:

Související články

ČT: Krajča jsme necenzurovali

Česká televize se v minulých dnech ocitla pod palbou kritiky, když zakázala anketu o nejhoršího zpěváka, zpěvačku a skupinu v pořadu Medúza, který moderuje...

Výběr článků

Načítám