Hlavní obsah

Z Dona Quijota zbyly jen nafouklé bubliny

Právo, Radmila Hrdinová

Dykovo Zmoudření Dona Quijota je jednou z ikonických her i inscenací Divadla na Vinohradech, jakož i dějin českého divadla 20. století. Jeho návrat na vinohradské jeviště po sto šesti letech od premiéry by však Dyka příliš nepotěšil.

Foto: Viktor Kronbauer, Právo

Zleva Otakar Brousek ml. (Otec Pedro), Tomáš Pavelka (Don Quijote) a Andrea Černá (Dolores) v inscenaci Zmoudření Dona Quijota

Článek

A nepotěší ani diváky. Hořký, poetický a dramaticky sevřený Dykův text o tom, že pozbýt ideálů a zmoudřet znamená zemřít utopil režisér Martin Čičvák se svým týmem v balastu vizuální i zvukové předimenzovanosti a zábavnosti. Množství nesourodých znaků a prostředků zabalených do rádoby barokní okázalosti působí samoúčelně a smysl Dykovy hry minutu po minutě spolehlivě zabíjí.

Prázdné a až na holé zdi odhalené jeviště postupně zaplní obří pojízdná socha doréovské Rosinanty, s jejíž konkrétností se tluče nafukovací polštář zastupující Sanchova oslíka, citují se barokní sousoší i kostýmy, souboj Dona Qujiota s Rytířem Jasného Měsíce atakuje diváky muzikálovou opulentností, zatímco v lóži nad jevištěm se provozuje zcizujícím a komorním způsobem hudba živá.

Foto: Viktor Kronbauer, Právo

Sancho Panza (Ondřej Brousek) a Don Quijote (Tomáš Pavelka) ponoření v jedné ze splasklých bublin.

Středobodem všeho dění jsou dvě obří nafukovací koule, po nichž herci šplhají, kloužou po nich, válí se v jejich polovyfouklých bublinách. A je to převeliká legrace. Na premiéře odměnil živý potlesk akrobatické výkony Milence a Milenky na vrcholcích obou koulí, ale smysl jejich výstupu si odnesl málokdo. Zřejmě o to ani nešlo.

Poslední dějství, hrané po přestávce, volí opět jinou stylizaci, a to obraz večeře ofrakovaných celebrit, a ke všem dosud využitým prostředkům přibude dnes módní live kamera snímající tváře Dona Quijota, Samsona Carrasca i Aldonzy, jež se z Dykovy prosté venkovské ženy přicházející obhájit svou čest mění v slepičkovsky připitomělou paničku mlsající „likérek“. A ze Sancha Panzy se stává Otakar Brousek předvádějící své klavírní umění. Co skvěle fungovalo v Čičvákově Amadeovi, je zde jen prázdným ornamentem.

Foto: Viktor Kronbauer, Právo

Slavná dvojice v podání Ondřeje Brouska a Tomáše Pavelky se vydává za dobrodružstvím.

Tím vším prochází dvojice Dona Quijota a Sancha Panzy v podání Tomáše Pavelky a Ondřeje Brouska, kteří by za jiných okolností mohli být skvělými představiteli svých postav i nositeli tématu Dykovy hry. Jen by se muselo vědět proč a o čem se hraje. Tento Don Quijote neumírá na své hořké zmoudření, ale ubitý inscenací, v níž forma převážila nad obsahem. „Tomu, kdo mnoho bavil, odpustí se mnoho,“ říká v závěru Dykovy hry Quijote. Vinohradský Quijote možná nenáročného diváka pobaví mnoho, ale odpustit inscenátorům zničení tak krásné hry opravdu nelze.

Viktor Dyk: Zmoudření Dona Quijota
Inscenační úprava a dramaturgie Jan Vedral, režie Martin Čičvák, scéna Tom Ciller, kostýmy Sylva Zimula Hanáková, hudba Ondřej Brousek. Premiéra 7. února v Divadle na Vinohradech, Praha.

Hodnocení 40% 

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Související témata:

Výběr článků

Načítám