Hlavní obsah

Výtvarník Manfred Waba: Mistři renesance? Moje srdeční záležitost

Výstava Mistři renesance, která v pražském Mánesu otevřela brány 1. března a potrvá do konce května, představuje kopie slavných děl čtyř významných tvůrců tohoto období. Jsou to Michelangelo Buonarroti, Leonardo da Vinci, Sandro Botticelli a Raffael. Dílo toho prvního, socha Davida, vzniklo pomocí moderních technologií a vévodí celé expozici. Průvodní text, který si mohou návštěvníci zakoupit v rámci služby audioguide, namluvil herec Jan Přeučil. Projekt zrealizoval rakouský výtvarník Manfred Waba.

Příjezd sochy Davida do MánesaVideo: Marek Tereba, Novinky

Článek

Jak výstavní projekt Mistři renesance vznikl?

Byl to můj nápad. První výstava se uskutečnila v roce 2018 ve vídeňském Votivním kostele. Chtěl jsem to udělat pompézně, protože pracuji jako jevištní výtvarník a režisér hudebních představení. Jsem mimo jiné jedním ze zakladatelů operních slavností v Rakousku a dělal jsem pro ně veškeré jevištní stavby.

Proč jste si zvolil období renesance?

Renesance pro mě byla nejlákavější téma, protože jde o umění, ve kterém byl vždycky středobodem člověk. Třeba baroko by bylo také zajímavé, nicméně musela by přijít zajímavá nabídka. Má díla byla vždy opulentní a velmi výpravná, takže mě renesance, ale i baroko vždy inspirovaly. Tato výstava je mou srdeční záležitostí.

Co vyjadřuje název Mistři renesance?

Odborně bychom mohli říct, že ukazujeme díla starých mistrů renesančního umění. Právě renesance dala základ modernímu umění, vždyť malíři této epochy přinášeli do té doby nevídané věci. Používali třeba nové barvy, pracovali s perspektivou a následující styly na ně už jen navazovaly.

Foto: Jan Šída , Právo

Manfred Waba u obrazu Poslední večeře. Je hlavním organizátorem výstavy Mistři renesance.

Díla, jejichž kopie jsou na výstavě, jste vybíral jen vy?

Ano, bylo to mé rozhodnutí. Ovšem rád bych měl na výstavě ještě jeden sál pro zvláštní vizuální efekty. Určitě by šlo vybrat ke každému umělci ještě jedno dvě díla, ale hlavním cílem bylo vytvořit především přehlednou expozici. Prohlídka začíná ranou renesancí, jde přes její vrcholné fáze a zakončí ji pozdní renesance. Myslím si ale, že zásadní díla návštěvníci na výstavě najdou.

Která díla kromě sochy Davida to jsou?

Určitě bych zmínil obraz Poslední večeře od Leonarda da Vinci. Ikonickým obrazem pro renesanci je freska Stvoření Adama od Michelangela a nechybějí ani obrazy od Sandra Botticelliho Zrození Venuše a Primavera. Úžasná je malířská technika, díky níž díla vznikla. Když se na ně pozorně podíváte, zjistíte, že by klidně mohla vzniknout i dnes, v moderní době. Výrazy tváří, ornamenty či účesy se staly inspirací pro secesi.

Díla jsou v mnoha světových galeriích. Souhlasily s prezentací kopií?

Nejnáročnější fází realizace výstavy bylo získat licenci na vybraná díla a nakoupit kvalitní podklady pro tisk obrazů. Vyfotil je fotograf a ze snímků vznikly kvalitní tisky. Všechny jsou ve skutečné velikosti. I v šířce či výšce osmi metrů. Ve které galerii uvidíte tak velké plátno?

V pražském Mánesu bude vystaven Michelangelův David v životní velikosti. Na sochu z 3D tiskárny si budete moci sáhnout

Kultura

A navíc u originálních děl je tolik lidí, že ani nemáte možnost si obraz pořádně prohlédnout. Když chcete vidět Poslední večeři, musíte se rok předem registrovat a oni vám pak poskytnou patnáctiminutové časové okénko na prohlídku.

Tady můžete před jedním artefaktem stát třeba hodinu. A kdybyste chtěl vidět všechna díla v originále, musel byste navštívit sedmnáct měst.

Když do Prahy přivezli vaši sochu Davida, nebylo možné být při vybalování a zástupci médií ji nemohli vidět úplně celou. Proč?

Chtěli jsme přiživit zvědavost. Davidova replika je ale opravdu perfektně zpracovaná. Velikost skulptury je originální, navíc můžete jít těsně kolem a skoro si na ni sáhnout.

Jak vaše socha vznikla?

Nejprve vznikla figura z 3D skeneru, pak na ní čtyři měsíce dělal sochař. Pracoval hlavně na detailech, jako jsou žíly, oční víčka nebo kučery vlasů. Hlavní materiál je polystyren pokrytý plastickou hmotou a krystal s přimíchaným mramorovým prachem. Uvnitř je socha zesílena ocelí. Kdybychom ji udělali třeba z kamene nebo umělé hmoty, byla by příliš těžká a špatně by se transportovala. Ta naše váží asi 150 kilogramů.

Co máte v plánu po skončení projektu Mistři renesance?

Dělal jsem dva podobné projekty. Jeden byla Sixtinská kaple, ve které bylo čtyřiatřicet motivů, mé druhé dítě jsou Mistři renesance. Do budoucna by mě lákalo udělat výstavu sestavenou z děl, která reagují na biblické příběhy. A chtěl bych zrealizovat také expozici vytvořenou z nejlepších děl pařížské galerie Louvre.

Související témata:
Manfred Waba

Výběr článků

Načítám