Hlavní obsah

Výtvarná Litomyšl experimentuje a má plán B

Právo, Ludmila Žlábková

Čtrnáct umělců napříč generacemi se pomyslně vrhlo do centra východočeské Litomyšle, aby zmapovalo prostor a zabydlelo ho svým konceptem. To vše coby součást tradičního hudebního festivalu Smetanova Litomyšl. Výstava letos instalovaná do venkovního prostoru je pojmenovaná příznačně Plán B.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Neviditelný soudní pultík, poloklec, bezmoc kafkovského procesu, to vše asociuje dílo Pokud mohu, musím… Jiřího Davida.

Článek

„Plán A byl úplně jiný, ale koronavirus plány změnil. A to rychle, bez možnosti dlouhé přípravy. Protože do poslední chvíle nebylo jasné, co bude a nebude povoleno, rozhodli jsme se jít ven. Do exteriéru,“ vysvětlila Lenka Lindaurová, kurátorka a ředitelka Bohemian Heritage Fund, který spolu s Městskou galerií Litomyšl výstavu pořádá.

Litomyšl, starobylé město, jehož zámek je zapsán na seznam památek UNESCO, je známé progresivním přístupem k architektuře, umění, památkám. Nebojí se experimentovat. A experimentem je i Plán B.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Expozice výstavy

Z návštěvnického hlediska k němu lze přistupovat podle naturelu diváka, hravě, odmítavě, s přehledem intelektuála nebo třeba jako k detektivce. To když s plánkem v ruce vyrazíte do ulic a začnete pátrat po výtvarných artefaktech rozesetých v kontextu historického města. A zatímco některé realizace přitáhnou pozornost na první pohled, kupříkladu minimalistická intervence Ladislava Jezbery, jiné se tváří skrytě.

Některé instalace byly vytvořeny přímo pro tuto příležitost, což je případ díla V rovnováze Kateřiny Vincourové nebo Planety Veroniky Šrek Bromové. Jiné prošly jakousi recyklací, když výtvarník využil již dříve zveřejněný koncept.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Expozice výstavy

„Jedním z vizuálně nejatraktivnějších děl je čtyřmetrová košile ve Smetanových sadech. Obří kůži vystavoval Jan Haubelt už v Praze, ale protože látka není materiál trvanlivý, musela se ušít nově,“ prozradila Lindaurová s tím, že některá díla jsou realizována formou intervence, reakce umělce na konkrétní prostředí.

Třeba Let okna Jiřího Kovandy, který si pohrál s názvem litomyšlského rockového klubu Kotelna a vytvořil z něho přesmyčku Let okna. A pak začaroval pohyb vzhůru do šipek na fasádě, vzhlížejících k okénkům budovy.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Expozice výstavy

Některá díla ale bude i Sherlock Holmes hledat marně. Zvuková videoinstalace Vladimíra 518 a Davida Vrbíka se promítala na zeď zámecké Kočárovny jen po dva večery. Pouze čtrnáct dní bylo instalováno dílo Mark VIII, kovová konstrukce z dílny Martin Daška před kostelem Nalezení sv. Kříže. Na vlastní nebezpečí se na ni dalo dokonce vystoupat jako na rozhlednu.

„Všechna díla jsou však nafocena a objeví se v katalogu. I sociální projekt Dominika Langa. Dvakrát týdně maluje kustodka přímo před zámkem na kamínky napodobeniny sgrafit z fasády zámku. Kamínky pak rozhazuje po nádvoří a návštěvníci je mohou hledat,“ sdělila kurátorka, kterou těší pozornost, již výstava vyvolala.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Expozice výstavy

„Umění má vzbuzovat reakce. Má provokovat. O jednotlivých dílech se v Litomyšli hovoří, samozřejmě někdy kladně, jindy s výhradami, ale myslím, že projekt celkově má dobrý ohlas,“ dodala Lenka Lindaurová. Plán B bude přístupný do 2. září letošního roku.

Související témata:

Výběr článků

Načítám