Hlavní obsah

Výstava srovnává současný a budoucí železniční most na pražské Výtoni

Správa železnic zahájila venkovní panelovou výstavu, která nabízí srovnání současné a plánované podoby železničního mostu na Výtoni v Praze. Expozice s podtitulem Lepší spojení, lepší život ve městě na místě zůstane do konce letních prázdnin. Legendární most se stal oblíbeným místem českých i československých umělců. Ti také usilují o jeho záchranu.

Foto: Správa železnic

Výstava se do konce prázdnin koná na náplavce pod mostem.

Článek

Na šesti informačních panelech, které se nacházejí na náplavce pod výtoňskou částí železničního mostu, jsou vyobrazena srovnání současného stavu s vizualizacemi plánovaných změn.

„Podmínkou vzniku je přidání třetí koleje na most,“ uvedla mluvčí státní organizace Nora Eberl Friebová.

Obrázky odhalují také podobu budoucí zastávky Praha-Výtoň, která má vyrůst v těsné blízkosti nábřeží a umožnit snadný přestup z vlaku na spoje městské hromadné dopravy. Nová stanice by částečně měla nahradit stanici Praha-Vyšehrad, která svému účelu přestala sloužit v roce 1960.

Spor o osud železničního mostu na Výtoni má rozetnout posudek o historickém dědictví

Domácí

Po mostě, který je od roku 2004 kulturní památkou, může nyní kvůli jeho havarijnímu stavu projíždět v jeden moment pouze jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině.

Správa železnic proto navrhuje most zbourat a postavit nový. Proti tomu se však postavili v petici obyvatelé a také někteří odborníci.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Výtoňský železniční most

Hledá se projektant

Státní firma začala v květnu hledat projektanta pro stavbu nového mostu, který má mít tři koleje namísto nynějších dvou. Kdy bude znám, zatím není jasné. Práce by se měly uskutečnit v letech 2027 až 2029, předpokládané náklady šplhají k částce 3,4 miliardy korun.

„Správa železnic musí v souvislosti s dalším osudem mostu na Výtoni jednat s péčí řádného hospodáře. Proto pokračuje v přípravě projektu,“ uvedla pro ČTK mluvčí. Zvýšení kapacity tratě je podle ní nutné i kvůli rostoucímu objemu dálkové, příměstské a vnitroměstské železniční dopravy.

Podívejte se do míst, kde vznikaly vaše milované filmy a seriály

Film

Státní organizace kvůli mostu nechává zpracovat studii HIA, tedy posouzení vlivu stavby na kulturní dědictví. Poprvé u nás. Před pár dny uzavřela smlouvu se specialistou z Německa, který během tří měsíců vypracuje analýzu, jaká je přidaná hodnota historického stavu, nakolik je konstrukce raritní a v jakém se nachází stavu.

Výsledky poslouží k dalšímu rozhodování. Spolu s pražským magistrátem pak správa hledá místo pro přenesení původní mostní konstrukce.

V provozu přes 150 let

Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v exponované části pražské památkové rezervace.

Foto: Karel Cudlín, Novinky

Mostu se v cyklu fotografií věnoval i Karel Cudlín.

Místo si také ve velkém oblíbili v minulosti filmaři. Most můžete podle webu Filmová místa vidět namátkou ve snímcích, jako byly 3 sezony v pekle, Ženy v pokušení a také seriály Kriminálka Anděl, Cirkus Bukowsky, Kancelář Blaník či jeden z dílů 30 případů majora Zemana i další projekty.

Podobně oblíbená je i nedaleká Náplavka.

Na Branický most vyjely po půlroční výluce vlaky, rekonstrukce ale pokračuje

Domácí

Stávají se z nás projektanti, říká fotograf Karel Cudlín

SALON

Výběr článků

Načítám