Článek
Na šesti informačních panelech, které se nacházejí na náplavce pod výtoňskou částí železničního mostu, jsou vyobrazena srovnání současného stavu s vizualizacemi plánovaných změn.
„Podmínkou vzniku je přidání třetí koleje na most,“ uvedla mluvčí státní organizace Nora Eberl Friebová.
Obrázky odhalují také podobu budoucí zastávky Praha-Výtoň, která má vyrůst v těsné blízkosti nábřeží a umožnit snadný přestup z vlaku na spoje městské hromadné dopravy. Nová stanice by částečně měla nahradit stanici Praha-Vyšehrad, která svému účelu přestala sloužit v roce 1960.
Spor o osud železničního mostu na Výtoni má rozetnout posudek o historickém dědictví
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gZ_w/b44HF.jpeg?fl=cro,0,213,4096,2304%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Po mostě, který je od roku 2004 kulturní památkou, může nyní kvůli jeho havarijnímu stavu projíždět v jeden moment pouze jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině.
Správa železnic proto navrhuje most zbourat a postavit nový. Proti tomu se však postavili v petici obyvatelé a také někteří odborníci.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QR_BD/scqGj/most-zeleznicni-vyton.jpeg?fl=cro,0,0,1718,1088%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Výtoňský železniční most
Hledá se projektant
Státní firma začala v květnu hledat projektanta pro stavbu nového mostu, který má mít tři koleje namísto nynějších dvou. Kdy bude znám, zatím není jasné. Práce by se měly uskutečnit v letech 2027 až 2029, předpokládané náklady šplhají k částce 3,4 miliardy korun.
„Správa železnic musí v souvislosti s dalším osudem mostu na Výtoni jednat s péčí řádného hospodáře. Proto pokračuje v přípravě projektu,“ uvedla pro ČTK mluvčí. Zvýšení kapacity tratě je podle ní nutné i kvůli rostoucímu objemu dálkové, příměstské a vnitroměstské železniční dopravy.
Podívejte se do míst, kde vznikaly vaše milované filmy a seriály
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_G/qWjBR5v.jpeg?fl=cro,0,0,640,360%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Státní organizace kvůli mostu nechává zpracovat studii HIA, tedy posouzení vlivu stavby na kulturní dědictví. Poprvé u nás. Před pár dny uzavřela smlouvu se specialistou z Německa, který během tří měsíců vypracuje analýzu, jaká je přidaná hodnota historického stavu, nakolik je konstrukce raritní a v jakém se nachází stavu.
Výsledky poslouží k dalšímu rozhodování. Spolu s pražským magistrátem pak správa hledá místo pro přenesení původní mostní konstrukce.
V provozu přes 150 let
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v exponované části pražské památkové rezervace.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gZ_w/xDRDv/zeleznicni-most.jpeg?fl=cro,0,0,426,640%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Mostu se v cyklu fotografií věnoval i Karel Cudlín.
Místo si také ve velkém oblíbili v minulosti filmaři. Most můžete podle webu Filmová místa vidět namátkou ve snímcích, jako byly 3 sezony v pekle, Ženy v pokušení a také seriály Kriminálka Anděl, Cirkus Bukowsky, Kancelář Blaník či jeden z dílů 30 případů majora Zemana i další projekty.
Podobně oblíbená je i nedaleká Náplavka.
Na Branický most vyjely po půlroční výluce vlaky, rekonstrukce ale pokračuje
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gQ_3/aERCM/branicky-most-zeleznice-draha-oprava.jpeg?fl=cro,0,0,1920,1080%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Stávají se z nás projektanti, říká fotograf Karel Cudlín
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_I/E7Vu0v.jpeg?fl=cro,0,2,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)