Článek
Na šesti informačních panelech, které se nacházejí na náplavce pod výtoňskou částí železničního mostu, jsou vyobrazena srovnání současného stavu s vizualizacemi plánovaných změn.
„Podmínkou vzniku je přidání třetí koleje na most,“ uvedla mluvčí státní organizace Nora Eberl Friebová.
Obrázky odhalují také podobu budoucí zastávky Praha-Výtoň, která má vyrůst v těsné blízkosti nábřeží a umožnit snadný přestup z vlaku na spoje městské hromadné dopravy. Nová stanice by částečně měla nahradit stanici Praha-Vyšehrad, která svému účelu přestala sloužit v roce 1960.
Spor o osud železničního mostu na Výtoni má rozetnout posudek o historickém dědictví
Po mostě, který je od roku 2004 kulturní památkou, může nyní kvůli jeho havarijnímu stavu projíždět v jeden moment pouze jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině.
Správa železnic proto navrhuje most zbourat a postavit nový. Proti tomu se však postavili v petici obyvatelé a také někteří odborníci.
Hledá se projektant
Státní firma začala v květnu hledat projektanta pro stavbu nového mostu, který má mít tři koleje namísto nynějších dvou. Kdy bude znám, zatím není jasné. Práce by se měly uskutečnit v letech 2027 až 2029, předpokládané náklady šplhají k částce 3,4 miliardy korun.
„Správa železnic musí v souvislosti s dalším osudem mostu na Výtoni jednat s péčí řádného hospodáře. Proto pokračuje v přípravě projektu,“ uvedla pro ČTK mluvčí. Zvýšení kapacity tratě je podle ní nutné i kvůli rostoucímu objemu dálkové, příměstské a vnitroměstské železniční dopravy.
Podívejte se do míst, kde vznikaly vaše milované filmy a seriály
Státní organizace kvůli mostu nechává zpracovat studii HIA, tedy posouzení vlivu stavby na kulturní dědictví. Poprvé u nás. Před pár dny uzavřela smlouvu se specialistou z Německa, který během tří měsíců vypracuje analýzu, jaká je přidaná hodnota historického stavu, nakolik je konstrukce raritní a v jakém se nachází stavu.
Výsledky poslouží k dalšímu rozhodování. Spolu s pražským magistrátem pak správa hledá místo pro přenesení původní mostní konstrukce.
V provozu přes 150 let
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v exponované části pražské památkové rezervace.
Místo si také ve velkém oblíbili v minulosti filmaři. Most můžete podle webu Filmová místa vidět namátkou ve snímcích, jako byly 3 sezony v pekle, Ženy v pokušení a také seriály Kriminálka Anděl, Cirkus Bukowsky, Kancelář Blaník či jeden z dílů 30 případů majora Zemana i další projekty.
Podobně oblíbená je i nedaleká Náplavka.