Hlavní obsah

Výstava Bez – Péčí reaguje na podmínky v sexuálním průmyslu, ekologii i privilegia

Do konce června si můžete v galerii Artwall na opěrné zdi pražských Letenských sadů prohlédnout výstavu Bez – Péčí, která problematizuje hned několik sociálních témat. Série fotografií od autorky Markéty Garai reaguje na nedostatečnou péči o pracovníky v sexuálním průmyslu, na ekologii obchodu s květinami i na rozdílné podmínky v umění.

Foto: Martin Micka, Artwall Gallery, .

Jedna z fotografií Markéty Garai na zdi Artwall Gallery. Na portrétu je Karim.

Článek

Markéta Garai je česká umělkyně a absolventka Akademie výtvarných umění v Praze. Mezi její témata patří například sexualita či objektifikace ženského těla. Ve své tvorbě čerpá také z výzkumu, v rámci něhož si vyzkoušela práci tanečnice v nočních klubech. Nyní vystavuje sérii svých fotek s názvem Bez – Péčí v negalerijních prostorech Artwall.

Název výstavy „Bez – péčí“ je hravou kombinací slov péče a bezpečí, kterým umělkyně reaguje na absenci pocitu bezpečí osob pracujících v odvětví sex byznysu.

Garai na vystavených fotografiích sahá po hluboké symbolice. Na většině z nich pracuje s předměty, které byly vyřazeny ze šaten z nočních klubů. Můžete tak vidět například kozačky s hadím vzorem nebo příčesky do vlasů. Výraznými detaily jsou také piercingy, které jsou stylizované na květinách. Vše je promyšleně naaranžováno.

Podle Garai jsou erotické služby v českém prostředí stigmatizované a existují v právním vakuu. Prostituce není zákonem zakázána ani povolena, což pracovníky vystavuje nebezpečí a obírá je o právní ochranu. Volá proto po dekriminalizaci.

Přehledně: Jak evropské státy přistupují k prostituci

Domácí

Nejen erotika, ale také ekologie

Kromě předmětů z nočních klubů jsou na každé fotografii barevné květiny. Ty sice na první pohled odkazují ke křehkosti a rozkoši, která podtrhuje právě první z témat, ale Garai jimi vysílá ještě jeden vzkaz.

Všechny použité květiny jsou totiž vyřazené z prodeje květinářství Svět růží a jinak by skončily na skládce. Garai jim svým uměním dává druhou šanci a zároveň upozorňuje na neúnosnou ekologickou situaci dnešního světa. Stejně jako bezohledné spotřebě podléhají květiny, často k tomu dochází i u lidských těl.

Pomyslným vrcholem výstavy je portrét Karla Lampy, známého pod přezdívkou Karim. Mnoho lidí jeho jméno jistě zaznamenalo v rámci projektu Pragulic, ve kterém působí jako netradiční průvodce „pražským podsvětím“.

Na portrétu nelze přehlédnout jeho ruce, které jsou plné prstenů, jeho černě namalované oči a již zmiňované barevné květiny, které ho obklopují. Karim spolupracuje s Markétou Garai dlouhodobě. Nestojí tak pouze jako model jedné z fotografií, podtrhuje celé téma. Sám má totiž traumatickou zkušenost z dob, kdy působil jako prostitut.

Krása hanebnosti aneb hanebná krása ve fotografiích Andrese Serrana

Kultura

Privilegovaná umělkyně a znevýhodněný umělec

Původním plánem bylo k této výstavě paralelně uspořádat právě ještě výstavu děl Karima, který také maluje. Nakonec však dvojice narazila na to, že je v Karimově situaci téměř nemožné pronajmout ateliér. Navíc mu na ubytovně někdo odcizil skicák s jeho uměleckou tvorbou.

Přesto, že se podařilo některé jeho obrázky zachránit z e-mailu a vystavit je alespoň na vernisáží Bez – péčí, výstavě to vtisklo ještě jedno téma. Zatímco Markéta Garai se považuje za privilegovanou umělkyni, Karim se potýká s předsudky a jeho cesta k umění je mnohem klikatější.

Podle slov Garai ale múzy neodchází, ani když je někdo ukradne. Ve své spolupráci tak plánují pokračovat.

Na výstavu Bez – péčí se můžete podívat do konce června. Je volně přístupná ve veřejném prostoru v mimo galerijním prostředí na nábřeží Vltavy.

Krása hanebnosti aneb hanebná krása ve fotografiích Andrese Serrana

Kultura

Fotografka Alžběta Jungrová: Všechno je pouze v našich hlavách

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Artwall Gallery

Výběr článků

Načítám