Článek
Putovní přehlídku pod názvem Barvy avantgardy připravil Rumunský kulturní institut a jde o bilanci, jaká už byla představena divákům v Sibiu a v Lisabonu.
Rumunští umělci v první polovině 20. století sehráli nejednou klíčovou roli v osudech evropského moderního umění. Constantin Brancusi v Paříži otevřel nové perspektivy v dějinách sochařství, Tristan Tzara a Marcel Janco se ve Švýcarsku stali zakladateli dadaismu.
Z velkých postav evropské avantgardy nabízí výstava především díla Victora Braunera, člena pařížské surrealistické skupiny, jehož první velkou výstavu otevřel v roce 1933 sám André Breton. Braunerovy rané obrazy jsou tím nejlepším, co současná pražská expozice nabízí.
Svár akademické a folklorní tradice
Výtvarné bilance připravené kulturními instituty různých zemí jsou téměř vždy propagační akce a jejich umělecký přínos bývá často dosti sporný.
Rumunskému kurátorovi Erwinu Kesslerovi se však podařilo dát dohromady soubor, který je objevný, zajímavý a ukazuje umění první poloviny 20. století jako svár akademické i folklorní tradice s dobovou avantgardou francouzské orientace.
Ukazuje se, že takové osobnosti jako Brancusi, Tzara, Janco nebo Brauner nevyrostly v uměleckém vzduchoprázdnu, ale že Rumunsko mělo velmi široké kulturního zázemí, kde se dařilo mnoha výrazným výtvarným talentům.