Článek
Na návštěvníky čeká v Masných krámech více než 200 exponátů. Jde o obrazy, kresby, plastiky, plakáty, knihy i ukázky několika dobových snímků. A třešničkou na dortu je originální Kafkova kresba.
„Jsme vděční, že se nám ji podařilo půjčit z německého literárního archivu v Marbachu,“ podotkla autorka Marie Rakušanová.
Pro Kafku mělo výtvarné umění zásadní vliv. „Obrazy se nechal zaplavovat. Byl pozorným divákem a někdy si všímal až bizarních detailů. Ovšem nevybíral si pouze mistrovská díla, zajímaly ho i časopisy, plakáty, film, tanec nebo kabaret. Právě tu různorodost jsme chtěli na výstavě ukázat,“ upozornila.
Šlápněte si na Kafku. Výstava ukazuje dílo spisovatele v netradiční formě
Doma žádné umění
Paradoxní ale je, že doma Kafka téměř žádná výtvarná díla neměl. „Jeho pokoj zdobila pouze grafika od Hanse Thomy a odlitek antického reliéfu,“ zmínila profesorka dějin umění Rakušanová, jež působí na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.
Uvedla i další zajímavost. Kafka odmítal, aby jeho vlastní tvorba nesla ilustrace. „Jakmile šlo o jeho díla, byl nedůvěřivý. Když měla v roce 1915 vyjít Proměna, svého nakladatele úpěnlivě v dopise prosil, aby nebyl v žádném případě zobrazen brouk, do něhož se Řehoř Samsa jednoho rána promění. A to ani z dálky,“ sdělila.
Odborníci našli ve spisovatelově korespondenci vysvětlení. Ilustrace má podle Kafky náskok před textem. „Útočí na čtenáře ještě předtím, než začne číst,“ doplnila Rakušanová.
Vystavovat odmítl
Podle ředitele Západočeské galerie v Plzni Romana Musila jde o zcela výjimečnou výstavu.
„Nic podobného dosud nevzniklo,“ zdůraznil. Kurátorka Ivana Skálová sehnala exponáty z 25 tuzemských a šesti zahraničních muzeí. „Dále šlo o galerie, knihovny, archivy i osobní sbírky,“ vyjmenovala.
Své zastoupení má samozřejmě i Západočeská galerie, jež se pyšní moderními skvosty. Jedním z nich je obraz Bohumila Kubišty, kde zachytil Florencii.
„Tam dva roky pobýval a tvořil. Patřil do skupiny Osma, s jejímiž členy se osobně znal právě Kafka. Ten v dané době kreslil. Jeho přítel Max Brod se ho snažil přesvědčit, aby s Osmou vystavoval, což se nepovedlo,“ vyprávěl. Výstava potrvá až do 28. října. Součástí jsou také komentované prohlídky i tvůrčí dílny.