Článek
Novinka vyjde ve druhé polovině letošního září, prakticky je však už hotová. Jako první z ní vyjde singl Šedesátá léta, k němuž vznikne videoklip. Ve studiu Sono se nyní vše dokončuje, a právě tam Mišík a Ostrouchov nové album minulý týden představili.
„Písnička Šedesátá léta je upředena z mých osobních vzpomínek na tu dobu. Všechno, o čem v ní zpívám, jsem na vlastní kůži zažil. Jinak bych si nedovolil o tom psát. Chodil jsem na jazzové koncerty do pražské Reduty, možná jsem dokonce byl jediný rocker, a byl jsem i v Lucerně na koncertu Louise Armstronga. Byl to úžasný zážitek. V té době u nás tolik zahraničních hudebníků nevystupovalo. Já chtěl vidět všechny, protože muziku, kterou hráli, jsem z našich médií neznal,“ řekl Právu v hospůdce studia Sono Mišík.
Po ohlášení konce koncertování může vznik nového alba vyhlížet trochu překvapivě, nicméně po úspěšné předešlé desce, na které spolu Mišík a Ostrouchov dělali vůbec poprvé, se dostavila chuť do další práce. O tom, že by mohlo ještě něco vzniknout, se bavili už na takzvané dotočné alba Jednou tě potkám.
„S Petrem jsme už jako bratři, naše spolupráce nám vyhovuje,“ řekl Mišík. „Na dotočné k minulé desce se ke mně naklonil a zeptal se, kdy nahrajeme další písničky. Obrátil jsem oči k nebi a řekl, že až nám budou seslány. Za pár měsíců mi poslal už kapelou Blue Shadows nahrané a jím nazpívané demosnímky asi sedmi skladeb. Já řekl, že sedm kousků je skoro album, ale v té době jsme ho ještě neplánovali. Řekli jsme si, že budeme střádat nápady a dávat dohromady muzikanty, které bychom ve studiu rádi měli. Díky covidu měli většinou volno, takže to šlo dobře. Já začal psát písně také a najednou jich bylo čtrnáct.“
Ostrouchov přiznal, že když album Jednou tě potkám vyšlo a stalo se oblíbeným, zastesklo se mu po jejich spolupráci. Byl to pro něj prý jeden z nejkrásnějších zážitků vůbec, a tak si řekl, že by ho chtěl zopakovat.
„Nenápadně jsem začal skládat nové písně a Vláďovi je postupně posílal. K těm, které se mu líbily, napsal texty a posílal mi je v dlouhých esemeskách,“ povyprávěl.
První písně natočili před více než rokem. Tehdy ještě stále nikdo netvrdil, že vzniká plnohodnotné album. Když ale k Ostrouchovovým skladbám přibyly Mišíkovy a loni na podzim byly natočeny, shodli se, že tvoří album. „Písně spolu dobře souzněly a fungovaly jako celek. Asi tři jsme ale nakonec nevybrali,“ dodal Ostrouchov.
Natáčení na dálku
Na novém albu se podílela i dlouhá řada hostů. Jsou mezi nimi Blind Boys of Alabama, Jerry Douglas, Davy Spillane, Dónal Lunny, Jamey Haddad nebo Mike Marshall, z domácích hudebníků Ondřej Pivec, František Kop, Miroslav Hloucal, Ondřej Klímek nebo Radek Baborák. V roli vokalistů pomohli Lenka Dusilová, Lenka Nová, Markéta Foukalová nebo Robert Křesťan.
„Hosty jsem vybíral já,“ prozradil Ostrouchov. „Všechno to jsou moji oblíbenci. Když jsem chtěl mít v písničce nástroj, na který nikdo z Blue Shadows nehraje, snažil jsem se oslovit někoho, kdo ho skvěle ovládá. I zahraniční muzikanty. Neměl jsem malé cíle, ale lockdown mi umožnil je naplnit.“
Zahraničním hudebníkům a zpěvákům byly nedodělané nahrávky písní poslány mailem s návrhy, ve kterých pasážích mají natočit své party. A oni to udělali.
„Blind Boys of Alabama měli koncert v Nashvillu. Druhý den si tam pronajali studio a natočili to v něm. Jamey Haddad je perkusionista od Paula Simona. Mám ho strašně rád, viděl jsem ho na mnoha koncertech a naprosto mě fascinoval. Je profesorem hudební improvizace, má obrovský rozhled a široké hudební vzdělání. I on si pronajal studio, ve kterém pro nás nahrával. Všichni ostatní točili ve svých domácích studiích,“ vysvětlil Ostrouchov.
„Na začátku bylo naším záměrem mít dobré písničky. Petr je pak začal aranžovat a odvedl v tom výbornou práci. V pradávných časech jsme s kluky z Etc. říkali, že nepotřebujeme žádného producenta, že si vše uděláme sami. Díky Petrovi vím, že to tak není, že dobrý producent a excelentní profesionál je obrovské plus,“ konstatoval Mišík.
Vedle Mišíkových textů je na desce i několik zhudebněných básní. Jejich autory jsou Jan Skácel, František Hrubín, Václav Hrabě a Jiří Orten.
„Ty básně vybíral Petr. Rád skládá muziku na texty, pro album ostatně zhudebnil i několik mých textů,“ konstatoval Mišík.
Zhudebněný text Davida Stypky
Ostrouchov si spoustu básnických sbírek nakoupil už před třemi lety, kdy s Mišíkem nahrával album Jednou tě potkám. Další si půjčil od známých a postupně je pročítal.
„Vždycky si nejdřív označím ty, které by se daly zhudebnit. Za čas se k nim vrátím, vezmu kytaru a složím muziku. Každá báseň, kterou zhudebním, musí mít určité parametry. Zaprvé musí sedět k Vláďovu projevu. Zadruhé musí mít pravidelný verš. Těch volných se zatím zhostit neumím. A zatřetí v ní musí být výrazové prostředky, které jsou Vláďovi blízké. Když to všechno sedí a já jsem spokojen s muzikou, pošlu písničku Vláďovi jako návrh. Taková je naše metoda spolupráce,“ shrnul Ostrouchov.
Autorem textu k písni Děkuju, která bude na albu zařazena jako poslední, je písničkář David Stypka. Jeden z největších talentů české hudební scény letos v lednu zemřel, předtím ale stačil složit Mišíkově tvorbě hold.
„Když vyšla minulá deska, napsal mi, že se mu moc líbí, a poslal mi jednu z nejhezčích soukromých recenzí. Tak jsme se seznámili, předtím jsme se vůbec neznali. Napsal mi také, že má Vláďu hrozně rád. Když v lednu zemřel, z několika našich setkání, která se předtím uskutečnila, jsem věděl, že po něm zůstala spousta nezhudebněných textů a básní. Spojil jsem se s jeho maminkou a lidmi kolem něj s nápadem, že bych něco z jeho pozůstalosti zhudebnil pro Vláďu. Text Děkuji se vysloveně nabízel. David ho napsal v době, kdy měl pocit, že porazil vážnou nemoc. Je o vděčnosti za život a já myslím, že se pod něj může Vláďa s klidným svědomím podepsat. Je to písnička, kterou jsme natočili letos v březnu jako poslední,“ odhalil příběh skladby Ostrouchov.
„Petr mi text Davida Stypky přinesl s tím, že by se mu líbil jako pointa alba. Usoudil jsem, že je přiměřený mému věku, mým chorobám a mým hendikepům, a souhlasil. Ještě jsem potom chvíli uvažoval, jestli to není moc takříkajíc za hranou. Myslím ale, že to tak nepůsobí,“ dodal Mišík.
Album Noční obraz vznikalo ve studiu Sono od 1. května 2020 do 6. května 2021. Jeho zvukovými inženýry jsou Milan Cimfe a Adam Karlík. V září letošního roku je vydá společnost Animal Music.
Může se vám hodit na Zboží.cz: