Článek
Výstava začíná ve čtvrtek a potrvá do září. „Starting at Zero představuje unikátní projekt, který Muzeum města Brna připravilo ve spolupráci s Nadačním fondem Archa Daniela Löw-Beera. Zaměří se jako první na obtížné období, kterým musely procházet avantgardní designérky v důsledku vzestupu nacismu v Evropě,“ řekl Právu ředitel muzea Zbyněk Šolc.
Zdůraznil, že Anni Albers, Otti Berger a Lilly Reich, působící přímo na Bauhausu v německém Výmaru, a rakousko-britská keramička Lucie Rie se staly ikonami avantgardního umění, i když musely čelit obrovským výzvám, aby si vybudovaly své profesní postavení od základů.
Textilie, grafické tisky a keramika
„I přes tyto osudy jejich dílo dnes patří k nejvýraznějšímu a nejtrvalejšímu, co v oblasti umění a designu vzniklo ve 20. století,“ uvedl k připravované výstavě její kurátor Michal Kolář.
Návštěvníci vily Tugendhat budou mít příležitost vidět středoevropskou sbírku textilií, grafických tisků a keramiky, která je ojedinělá svým zaměřením a rozsahem. Anni Albers a Otti Berger byly blízkými přítelkyněmi a spolužačkami na Bauhausu, kde se věnovaly tradičnímu ručnímu tkaní i průmyslově vyráběným textiliím. Lilly Reich pak působila jako designérka. Spolupracovala s Ludwigem Miesem van der Rohe na tvorbě interiérů vily Tugendhat.
Keramické dílo Lucie Rie, která byla nucena v roce 1938 opustit Rakousko a začít znovu v Anglii, zahrnuje oceňované keramické vázy a stolní nádobí z různých období její bohaté kariéry. Její dílo je považováno za jedno z nejvýznamnějších v oblasti keramiky 20. století, doplnil Kolář.