Hlavní obsah

Víkendové Berlinale tleskalo G. G. Bernalovi

Právo, Věra Míšková

Stejně jako v létě Karlovy Vary také zimní Berlín nadšeně tleskal osmadvacetiletému mexickému herci Gaelu Garcíovi Bernalovi. Okouzlující mladý muž s trochu plachým, ale širokým úsměvem na tváři přijel na Berlinale s francouzským režisérem Michelem Gondrym (Věčný svit neposkvrněné mysli) představit soutěžní snímek The Science of Sleep.

Článek

Bernal v něm hraje výtvarníka Stephana, který se po letech vrací do Francie, kde dostal údajně skvělou práci. Záhy ale zjistí, že ta práce je mnohem méně kreativní, než ve svých snech očekával. A sny, to je něco, co se Stephanovi hodně prolíná s realitou... "Já sám žádné velké sny o své práci nemám. Nemám ani vysněné role, spíš se těším, jaká překvapení mi herecký život přinese. Překvapení totiž miluji," řekl na setkání s novináři Bernal.

Dosud o zajímavá obsazení neměl nouzi -proslavily ho především filmy Amores Perros, Mexická jízda, Špatná výchova či Motocyklové deníky, v nichž hrál postavy natolik odlišné, že zařazování do škatulek mu zatím nehrozí. O natáčení filmu The Science of Sleep dodal: "Michel napsal zábavný scénář a to je základ, na kterém se výborně staví. I práce samotná je pak zábavná."

O víkendu se také představil první ze čtyř filmů, které letos vyslala do klání o Zlatého medvěda německá kinematografie. Čtyři domácí zástupci z celkem třiadvaceti v soutěži je docela hodně, zdá se, že Němci svým filmařům věří. Tím prvním byl známý režisér Oskar Roehler, který představil snímek The Elementary Particles o dvou zcela odlišných nevlastních bratrech.

Zatímco úspěšný molekulární biolog Michael je introvert a panic, Bruno má věčné problémy se svými sexuálními obsesemi. Oba pak poznají své osudové ženy a záhy se dostanou před řešení problému, zda se vrátit ke své někdejší samotě, nebo přijmout složité vztahy. Film je docela poutavě natočený a jedna z jeho myšlenek, že totiž člověku s nestandardními sexuálními choutkami nejlépe pomůže člověk v tomto směru ještě svéráznější, je přinejmenším pozoruhodná.

Mimo soutěž se promítal například The New World Terrence Malicka (Tenká červená linie), který se vrací k pradávné legendě o indiánské princezně Pocahontas. Legenda je to pěkná, ale přece jen se nad dvouapůlhodinovým velmi poeticky a meditativně natočeným filmem vznáší otázka, jaké publikum ho dnes - zejména mimo Ameriku - může ocenit.

Nedělní večer pak napjatě očekával výpravu k novému filmu Roberta Altmana A Prairie Home Companion o někdejší slavné rozhlasové show. Hrají v něm Meryl Streepová, Woody Harrelson, Tommy Lee Jones adalší hvězdy.

Výběr článků

Načítám