Článek
„Je trochu paradox, že se pro holandské sedmnácté století vžilo právě označení zlatý věk,“ říká kurátorka výstavy Marian Bisanz Prakkenová. „Země byla skoro osmdesát let nepřetržitě ve válce. Na bohatost produkce místních malířů to ale nemělo výraznější vliv.“
Důvod je prostý: na výsluní společnosti se dostávali měšťané, kteří rychle bohatli především z rozsáhlého námořního obchodu, a každý z nich chtěl mít doma svůj vlastní obraz. Obrovská poptávka sice zaměstnala spousty umělců, ale taky radikálně snížila cenu jejich děl, vždyť jich vznikalo 70 tisíc ročně.
Specializace malířů
Řada z malířů se musela živit i jinou prací a ve svém oboru se úzce specializovat. V Holandsku byli odborníci na psy, krávy, noční krajiny, rozbouřené moře, klidné moře i zátiší s tulipány. Pro větší zisky dokonce někteří už hotová díla rozřezávali a jednotlivé kousky prodávali samostatně.
Albertina představuje 188 děl 71 umělců, 147 z nich je ze sbírek muzea, zbytek pochází z různých zdrojů – ze Salcburku, Mnichova, Hamburgu nebo přímo z Holandska. Pozornost se soustředí například na Jana van Goyena či Aerta van der Neera.
V centru všeho je ale samozřejmě výřez z tvorby Rembrandta van Rijna (např. Vlastní portrét s baretem nebo Mladá žena při koupeli), jehož výjimečnost je kromě vášnivého detailu, práce se světlem a divadelnosti figur také v tom, že on jediný se specializovat nemusel. Maloval všechno, od napodobenin Rubense přes autoportréty, krajiny až po slony.
Vstupenka stojí 9,5 eura (návštěvníci, kteří dorazí z ČR vlakem, mají čtvrtinovou slevu). Výstava potrvá do 21. června, otevřena je denně od 10 do 18, ve středu až do 21. Nechybí možnost audio průvodce v češtině.