Článek
Návštěvníci tam tedy najdou oleje a akryly na plátně, gobelíny, ale i modely, protože autorka se kromě výtvarné tvorby věnuje také oděvnímu návrhářství. V roce 1994 vytvořila oblečení pro českou výpravu na zimní olympiádu nebo uniformy pro organizaci Junák.
V každém sále najdeme několik ucelených kapitol, které jsou věnovány určitému nosnému tématu a na zdi je autorčina citace. V ní vysvětluje, proč dané téma zpracovala, co pro ni znamená a proč ji fascinuje. Hned u vchodu visí velkoformátový gobelín z vlny a bavlny. Jmenuje se Modrá hlava (2004) a představuje stylizovanou lidskou tvář. Hlavy jsou jedním z oblíbených témat autorky, které, jak napsala, ji vždycky fascinovalo. Vysvětluje k tomu, že i když jsou tvary zredukované, jejím cílem je zachytit výraz, emoce a pocity prostřednictvím barevnosti. Vyjadřuje tak, co se uvnitř hlav odehrává. Červená evokuje zuřivost nebo i vztek, modrá klid, oranžová životní optimismus a zelená víru v naději.
Dalším fundamentálním tématem představují pro výtvarnici andělé. Souvisí s její vírou, se kterou by se, jak uvádí, ráda podělila s lidmi formou obrazů. Olej Otvírání studánek (2013) je právě takovým vizuálním poselstvím. Boží posel s růžovými křídly vztahuje ruce k vodní hladině. Možná jí i žehná. Andělé se zjevují také na trojici olejů na plátně Amálka 1-3 (2007). Uprostřed je portrét malé holčičky a z každé stany je umístěna jedna podobizna anděla na zlatavém pozadí, evokující Leonardovo pojetí těchto bytostí.
Na viadukt v Kryštofově Údolí se výtvarnice dívá z okna svého ateliéru, někdy však celá impozantní stavba zmizí v zeleni nebo mlze a stane jakýmsi přízračným přeludem. Tak jako jím byl Jákobův žebřík, který viděl ve snu Izákův syn. Žebřík sahal z nebe až na zem a po něm sestupovali a vystupovali andělé. Jako kdyby si autorka řekla, že v moderní době se boží poslové mohou dopravovat sofistikovanějším způsobem do nebes.
Tváře, které na nás hledí z gobelínů mají především výrazné oči. Ty se na nás dívají smutně, vyzývavě nebo i zlomyslně.
I když má tvorba umělkyně prvky naivismu, naivní rozhodně není. Zdena Šafka nás prostřednictvím svých děl svádí zpočátku na scestí, ale vnímavý poutník na konec po symbolickém žebříku nahoru přece jen vystoupá.
Může se vám hodit na Firmy.cz: Galerie Villa Pellé