Článek
Nízkorozpočtový snímek ze současnosti, ověnčený nominací na Zlatý glóbus a na Oscara (pro Petera O'Toola), je "pošušňáníčkem" pro ty, kdo ocení svižné, vtipné a pikantní dialogy. Zvlášť když se přitom zrovna nechodí decentně po špičkách kolem takových ve společnosti neslušných věcí, jako jsou hovory o nesnesitelném stáří či bláhových choutkách starších a pokročilejších.
Tento v základu melodramatický film je v tom nejlepším slova smyslu elegantně neuctivý i sžíravý. Nikdy nesklouzne ani k poplakávání, natož k sebelítosti. Naopak ukazuje, že i stáří může být dojemně i sebeironicky úsměvné a krédo, podle něhož láska kvete v každém věku, nemusí být jenom omleté klišé televizních moderátorů.
Estétský i pečlivě vybalancovaný film režiséra Rogera Mitchella (čeští diváci jej už znají jako tvůrce Notting Hillu nebo filmu Enduring Love), vychází ze scénáře Hanifa Kureishiho. Drama pro čtyři postavy je o to subtilnější, oč si své role před kamerou užívají herci formátu stařeckého elegána Petera O'Toola, babičkovské (sic!) Vanessy Redgraveové, mladičké divoženky Jodie Whitttakerové nebo mrzoutského Leslieho Phillipse. A je se tedy na co dívat.
Láska přes mrtvoly
Příběh líčí s ironickým nadhledem pozdní vzplanutí vysloužilého herce Maurice (Peter O'Toole), který je už filmařům dobrý "nanejvýš" do rolí mrtvol. Se svými kamarády se zabavuje třeba tím, že poměřuje délku nekrologů zesnulých kolegů.
Nicméně v bytě nejlepšího, ač dětinsky zahořklého přítele Iana se Maurice seznámí s jeho obávanou, hubatou neteří z venkova Jessie. Tato Venuše ale ničím nepřipomíná starostlivou, hodnou dívku, jež měla pečovat o strýčka. Naopak by se nemohla víc nudit než se dvěma starci v pokoji.
V tu chvíli někdejší požitkář a milovník krásných žen Maurice, který kvůli nim dokonce kdysi opustil a ztratil vlastní rodinu, znovu zahoří. Jeho bilance života není zrovna úctyhodná a on se chytí do vlastní pasti ještě naposledy a už "po sezóně" propadne nerovné a slepé lásce.
Stále "nebezpečnější" film stojí také na situační komice setkání světa dnešních teenagerů a důchodců, chtivého mládí i nemohoucího, moudrého stáří.
Maurice se učí rozumět trendovému pití i muzice a naopak naivce recituje Shakespeara. Ale to mu snadno odpustíme v okamžicích, kdy se ponižuje a škemrá o trochu něhy, několik chvil u jednoduché dívky, která mu pramálo rozumí a pouze "zvrhlíka" využívá.
V tom je samozřejmě směšný, bláhový, ale vedle moralizujících přátel je v jistém smyslu i velkorysý. Za trochu lásky je schopen obětovat poslední chvíle toho pro něj jinak nesnesitelného stáří. Ale o čem jiném je taková lidská, dojemná i tragikomická láska, která nakonec dokáže i zázraky.
Venuše
Velká Británie (2006), 95 min.
Peter O'Toole slaví 75 let
Hrál s Katherine Hepburnovou, natáčel s Bernardem Bertoluccim, proslavil se legendární rolí Lawrence z Arábie, byl sedmkrát nominován na Oscara, kterého získal až roku 2003 za celoživotní dílo. Irský herec Peter O'Toole dnes slaví 75. narozeniny. Do povědomí se zapsal rolemi ve snímcích Sbohem, pane profesore!, Muž jménem La Mancha, Poslední císař nebo Jak ukrást Venuši.
Začínal jako poslíček v novinách, kde se propracoval na redaktora. Víc jej však táhlo divadlo. Přestože nesplňoval podmínky přijetí na Royal Academy of Dramatic Arts, jeho talent a inteligence mu zajistily úspěch. Proslavil se především divadelními rolemi v Shakespearových hrách.
V sedmdesátých letech onemocněl rakovinou žaludku, málem zemřel. Byl ženatý s herečkou Si'n Phillipsovou, má dvě dcery a jednoho syna. (far)
Režie: Roger Mitchell, scénář: Hanif Kureishi, hrají: Peter O'Toole, Leslie Phillips, Jodie Whittakerová, Vanessa Redgraveová.