Článek
Pavel Jasanský se narodil v roce 1938, byl vystudovaným geologem, ale fotografii se začal věnovat už v době studia. Tři roky pracoval v Geologickém průzkumu Praha hlavně v Krušných horách, kam byl tehdy po studiu povinně umístěn. Tři roky působil v propagačním oddělení Strojexportu, v té době se věnoval divadelní fotografii, fotografoval zpěváky a hudební skupiny a věnoval se i grafické úpravě tiskovin a časopisů.
Do roku 1968 pracoval jako grafik a fotograf v redakci Divoké Víno a dál se věnoval i divadelní fotografii, spolupracoval s Divadlem Za Branou či Divadlem na zábradlí. Během 70. let se vypracoval na vyhledávaného fotografa hudebních hvězd. Po pádu komunismu Pavel Jasanský spoluzaložil agenturu Signum a provozoval vlastní grafické studio JAGO. V letech 1992 až 1998 vedl na pražské FAMU seminář multimediální tvorby.
Fotil akty, ale i nemocnice
Ve své volné tvorbě se Jasanský již od cyklu Paristory (1967) profiloval jako fotograf s empatií a postřehem, uvádí Vančát. Ten uplatnil i ve volné dokumentární fotografii, dlouhodobě zobrazující emotivně vypjaté mikrosvěty ústavů a nemocnic, hřbitovů i masopustů. Svoji dokumentárně orientovanou tvorbu zúročil Jasanský v knize Město.
V letech 1981 a 1982 se podílel na neoficiální výtvarné akci Most, kterou organizoval Jiří Sozanský a která akčně reagovala na destrukci města Most.
Sudetský tulák. Most zažil v roce 1918 pouliční bitvu s Němci
Vytvářel subjektivní dokumenty a rozměrné snímky aktů, asambláže a plastiky. Kromě fotografií tvořil i grafiky, objekty, přemalby fotografií, projekce a instalace. Z jeho výtvarné tvorby je nejznámější cyklus Těla, z dokumentární pak cykly Nová krajina, noví obyvatelé (1985 až 1990) a Paristory, Masopust, Most' či Olšanské hřbitovy.