Hlavní obsah

Ve Švandově divadle ožívají Merlinovi rytíři kulatého stolu

Právo, Jiří P. Kříž

Dodo Gombár je trucovitý chasník. Nezlomil ho režisérský karambol s Horáčkovým a Hapkovým Kudykamem, velkohubým kýčem desetiletí, ba ani náraz ve Zlíně, jehož divadlo s láskou vypiplal a dostal padáka za jeden z nejvýlučnějších tvarů, na který si regionální divadlo kdy trouflo: Za Merlina aneb Pustou zem Tankreda Dorsta.

Foto: Jiří P. Kříž , Právo

Kamil Halbich (Král Artuš), Petra Hřebíčková (Královna Ginevra), Milan Kačmarčík (Sir Lamorak).

Článek

Dodo Gombár je podivuhodný kouzelník. Kdo zná jeho tvorbu v Martině, ve Zlíně, Olomouci, Prahy se už před lety dotkl se znamenitým Vojckem, odpustí mu i brněnskou Tančírnu. Rozhodl se podniknout novou spanilou jízdu k Vltavě – s nastudováním Merlina Tankreda Dorsta ve Švandově divadle.

Linda a Gabriela!

Předpokládal jsem, že si po diváckém odmítnutí čtyřhodinové inscenace ve Zlíně látku jen rozpůlí: na Zrození s premiérou 16. října a Grál 11. prosince. Třeba na dvakrát dvě hodiny. Už páteční veřejná generálka ukázala, že Merlin: Zrození má 225 minut. Dorstův Merlin se ale dá hrát i deset hodin, má tedy Dodo co dohánět.

Nepodezírejte prosím Gombára ani z toho, že se jenom tak rozhodl ani ne po dvou letech od zlínské premiéry omráčit Smíchov a jeho okolí kopií, jak to dost často a bez uzardění dělají mnozí kolegové.

Merlin: Zrození je novým gejzírem režisérovy magické fantazie a obraznosti, do detailu promyšlených symbolů bolestí světa, odvozených od archetypálních příběhů rytířů kulatého stolu artušovských legend z Dorstova pohádkového a mytického období osmdesátých let 20. věku.

Dvě hodnoty Gombárův záměr dotvářejí: První: choreografická spolupráce Jana Bursy a Lindy Fernandez Saez – a její osobní pohybové kreace v roli Smrti. Druhá: hudební domyšlení všeho na scéně Romanem Holým a stejně dramaticky nosné výstupy Gabriely Vermelho s violou, zvonivým hlasem a v roli Morgany le Fay.

Na cestě k zmaru

Z toho je možné odvodit chválu několika znamenitých vícehlasů hereckého ansámblu, rytmizování jeho sborových výstupů… A Csongora Kassaie v titulní roli včetně poklony jeho češtině, Petry Hřebíčkové (Ginevra), Kamila Halbicha (Artuš), Kristýny Frejové (Lancelot), Zuzany Onufrákové (Mordred), Roberta Jaškówa (Ďábel). Všech!

V Dorstově artušovské látce hledejme, co je o ní traktováno: neschopnost lidstva žít ve smíru, hledět si do očí zpříma. Je o vítězství ideologie nad rozumem, o generačních konfliktech, o nevážnosti a o neúctě k vědění, o adrenalinovém pinožení rytířů i nás na úkor činů. O lidstvu na cestě ke zmaru. Gombár to tlumočí mistrovsky.

Celkové hodnocení: 85%

Související témata:

Výběr článků

Načítám