Článek
Menzel se Novinkám v rozhovoru svěřil s prvními zážitky ze setkání s režisérem Vávrou, i s tím, jak se jejich přátelství vyvíjelo postupem doby.
"První setkání s Vávrou bylo dost drsné. Když jsme spolu s ostatními kandidáty poprvé přišli do posluchárny na škole, kde mezi námi měli vybrat vhodné adepty, kteří tam mohou studovat, všem nám řekl, že jsme naprosto neschopní a pitomí a že s námi nebude ztrácet čas," vzpomíná s nostalgií na první setkání Menzel.
Zavzpomínal také na pozdější období po zkouškách, kdy trávil každou sobotu spolu s dalšími adepty na přednáškách. "Vávra se nám neskutečně věnoval a žádný seminář a přednášku nevynechal. Vždy byl dobře připraven, a především nás učil i o celkové kultuře, což s tvorbou filmu také souvisí. Ten vztah ke kultuře už bohužel dneska chybí."
"V 70. letech, když jsem byl odříznut od filmu, tak mi domlouval, abych nelenil a něco dělal. Abych se prostě přizpůsobil době," vzpomíná na ne zrovna příjemné období Menzel.
I přes svou autoritu a respekt byla s Vávrou veliká legrace, měl úžasný smysl pro humor a vždycky se snažil, aby z jeho studentů něco pořádného bylo.
Jak na Otakara Vávru vzpomínají významné osobnosti kulturního života |
---|
Jiřina Jirásková, herečka |
Kromě osobních vzpomínek mě na Otakaru Vávrovi nejvíc dojímalo to, že jsem znala spoustu jeho žáků a všichni o něm vždycky mluvili s velikou úctou. A i když mě nikdy neučil, tak jsem mu vždycky říkala pane profesore. Ale mám-li na něj vzpomenout osobně, okamžitě si vybavím, jak k nám jednou přijel do Malenic na Silvestra. A když jsme spolu k ránu zůstali sami, zničehonic se rozpovídal a vyprávěl mi úžasné historky o hercích, kteří hráli v jeho filmech, včetně francouzské herečky českého původu Florence Marlyové, představitelky princezny z filmu Krakatit. Vyprávěl, jak mu jednou darovala kravatu a jemu to nepřišlo moc vhodné. Takže jsem mu při nejbližší příležitosti také darovala kravatu jako připomínku Florence Marlyové. |
Jan Hřebejk, režisér |
Měl jsem pana režiséra ve velké úctě. Vlastně kvůli němu jsem šel studovat FAMU, vyprovokovala mě k tomu jeho Romance pro křídlovku. Otakar Vávra byl osobnost, která vyčnívala, jeho význam nespočívá jen v genialitě jeho talentu, ale byl to právě on, kdo se snažil do filmu vnášet intelektuální nároky. Adaptoval kvalitní literaturu a stvořil koncepci výuky, to na jeden život stačí. |
Eva Zaoralová, filmová kritička a umělecká poradkyně MFF KV |
Moje osobní vzpomínka na Otakara Vávru se váže k festivalu v San Remu, kde měl Vávra přehlídku svých filmů a zároveň tam režisér Jiří Krejčík uváděl Božskou Emu. Bylo to pro mě velice zábavné, milé setkání, oba pánové byli ohromně vtipní, měli už v těch letech spoustu vzpomínek, které neustále vyprávěli, a já jsem se báječně bavila. Ale zároveň si v této chvíli uvědomuji, že Otakar Vávra byl především nesmírně vzdělaný člověk s obrovským rozhledem, což je patrné i z jeho filmů. |
Emir Kusturica, režisér a muzikant |
Otakar Vávra pro mě znamenal mnoho. Vzpomínám na jeho naprostou profesionalitu, které nás učil. Za vše, čemu jsem se v Praze naučil, vděčím hlavně jemu. Osobností, které by točily filmy takovou dobu a dožily se sta let, není mnoho. Přitom všechny ty různé režimy, za kterých musel pracovat, to je celé dvacáté století v kostce. Myslím, že pouze Francouzi měli podobné mistry, třeba takového Jeana Renoira. |