Hlavní obsah

V Turecku je známé české sklo, Praha i Kundera, říká Tereza Porybná

Novinky, Stanislav Dvořák

V turecké galerii Cermodern v Ankaře probíhá od září do října rozsáhlý projekt přibližující historii i současnost českého designu Shapes and Shapers / Turecko poznává současný český design. S Novinkami o něm hovořila kurátorka projektu Tereza Porybná.

Foto: Česká centra

Kurátorka Tereza Porybná

Článek

Proč je výstava právě v Turecku?

Výstavu iniciovalo české velvyslanectví v Ankaře. V Turecku je známé české sklo, jedna z vůbec největších sklářských firem na světě – Pasabahce – pravidelně spolupracuje s českými designéry. Výstava Shapes and Shapers si klade za cíl rozšířit povědomí turecké širší i profesionální veřejnosti o bohaté historii českého designu a o současných trendech. Turecko má úžasnou sklářskou, keramickou i textilní tradici. Právě tyto obory jsou na výstavě výrazně zastoupené jako současný český protipól k turecké tradici.

Mají Turci vůbec povědomí o české kultuře?

Jak kdo a jak kde. Sama se v tomto regionu pohybuju příliš krátce, abych dokázala nějak obecněji odpovědět. Lidé mají v povědomí Prahu jako krásné město, hudbu. V září bude v Istanbulu k vidění instalace české umělkyně Evy Koťátkové, kterou připravila pro Bienále současného umění v Istanbulu. A ředitel galerie CerModern, kde výstava probíhá, je shodou okolností velký příznivec Milana Kundery a připravuje na příští rok expozici inspirovanou romány tohoto autora.

Foto: Česká centra

Z díla Ronyho Plesla

Jaké exponáty z naší historie jim ukážete?

Jedna část výstavy je přímo věnovaná historii českého designu za posledních sto let. Jedná se o putovní výstavu, kterou připravila Česká centra ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým muzeem v Praze ve snaze přiblížit život malé země v centru Evropy prostřednictvím předmětů, které utvářejí její kulturní a civilizační paměť.

Koncept projektu vytvořilo Qubus design studio (Jakub Berdych Karpelis, Josef Tomšej), Iva Knobloch (UPM), Sandra Karáscony (Česká centra) a grafik Štěpán Malovec. Mezi vystavovanými je například slavná sada karafy a sklenic Adolfa Matury, oceněná zlatou medailí na milánském trienále v roce 1960, nebo kubistické objekty a další předměty užitého umění z první poloviny 20. století, které zpět do života vrátila společnost Modernista (dóza Pavla Janáka, křesla od Jindřicha Halabaly nebo hračky Ladislava Sutnara).

Foto: Česká centra

Emel Erdem: Think Around the Bulb

Která současná jména a značky prezentujete?

Je jich hodně! Celkově vystavujeme přes 200 objektů. Při výběru nás zajímala hlavně kvalitní práce s materiálem a originalita tvůrců. Představíme vázy ze sněhu od Maxima Velčovského, které zapůjčila galerie Křehký, uranové sklo zpracované Rony Pleslem, nádherné textilie od Terezy Rosalie Kladošové nebo studia Geometr. Sklářské duo Dechem a keramik Roman Šedina kromě své tvorby představí i řemeslo v praxi – skrze živé foukání skla a improvizovanou keramickou dílnu. Ve výběru je zastoupena i studentská tvorba z ateliéru K.O.V. vedeného Evou Eisler a skleněné žárovky a mísy Emel Erdem, turecké umělkyně, která právě dokončuje studia na UMPRUM a je nominovaná na letošní cenu Stanislava Libeňského. Z větších značek uvádíme kolekce firem Bomma, Lasvit, Moser, Rückl a TON.

Proč jste zvolili právě galerii CerModern Arts Center?

CerModern je veliká a známá turecká galerie současného umění, která usiluje o mezinárodní program, což je asi primární důvod spolupráce. České velvyslanectví s galerií již pojí předchozí spolupráce na výstavě malíře a grafika Jiřího Votruby. Pro CerModern se jedná o první takto výrazně designově zaměřenou výstavu a myslím, že to byla taková společná výzva vytvořit výběr i atmosféru, kde se plynule propojuje produktový design s volným uměním.

Výběr článků

Načítám