Hlavní obsah

V retro městech z obrazů Antonína Střížka poznáváme prostředí doby našeho mládí

Právo, Kristýna Křížová

Malíř Antonín Střížek dovede diváka svých obrazů přenést do doby jeho mládí. Na umělcových obrazech můžeme vidět pošmourné ulice, které jako by na chvíli ztichly a zdánlivě z nich vyprchal život, aby se mohl nový návštěvník v myšlenkách v místě na chvíli zastavit, nostalgicky zavzpomínat na dobu nedávno minulou a uvědomit si jedinečnost našich zážitků v současnosti.

Foto: Archiv Antonína Střížka

Karlín, olej na plátně

Článek

Dvaapadesátiletý Střížek na svých obrazech klasických velikostí zobrazuje, jak se změnila přítomnost – představuje mizející podobu dnešních měst. Umělec diváka provází někdejší podobou naší civilizace.

Foto: Petr Horník, Právo

Vyfotím si ulici a pak si zajímavá témata skládám dohromady

Jeho díla jsou prostoupena namodralým mlžným oparem, ve kterém se zobrazované figury i objekty běžného užití (mixéry, tramvaje, potraviny…) ztrácejí, ale i vystupují a ucházejí se o divákovu pozornost.

„Hledám témata, která jsou všudypřítomná. Člověk je potkává, zná je, a současně mají dvojí příběh. Obrazový příběh ale není příběhem literárním. U klasických obrazů, které jsou i realistické, to vypadá, že příběh a výpravnost obrazu jsou na první pohled důležité. Ale je to jinak,“ tvrdí Střížek. Jde mu spíše o vyvolání pocitu hřejivé samozřejmosti zmizelé skutečnosti a možnosti znovuprožití dávného zážitku. To se mu daří.

Foto: Archiv Antonína Střížka

Podle Hitchcocka, olej na plátně

Voda vzala negativy

Střížek vystudoval v osmdesátých letech AVU a od té doby se věnuje výtvarné činnosti. Baví ho ale i fotografování, ke kterému se nyní pomalu vrací. „Fotka mě vždycky strašně bavila. Byl jsem domluvený, že budu mít výstavu s paní kurátorkou Fárovou. Povodeň v Karlíně mi ale vzala negativy. Na práci v temné komoře už dnes nemám energii. Teď tak s focením znovu začínám,“ říká Střížek.

Foto: Petr Horník, Právo

Město Šen Žen, olej na plátně

Některé snímky už nesou jeho rukopis a i jejich prostřednictvím je možné si vychutnat městskou atmosféru. Často zachycuje zejména Karlín, který umělec po povodni neopustil a stále v něm tvoří svá díla.

Fotka je pro mě inspirací

Fotografií se začal Střížek zabývat už ve škole a pracoval s ní pak i jako s předlohou pro výtvarná díla. „Dříve se ale malíři, kteří pracovali s fotkou, pohrdalo. Já jsem s ní také pracoval. Baví mě to. Nasnímám si ulici a pak si zajímavá témata skládám dohromady,“ říká umělec. „Fotka je pro mě inspirací. Baví mě i to, že nikdy není zcela abstraktní. Fotka je vždycky realistická a svým způsobem i magická,“ říká Střížek.

Foto: Archiv Antonína Střížka

Tramvaj a vlak, olej na plátně

Cizí města

Na jeho obrazech z poslední doby se setkáme i s inspirací z cest – Střížka zajímá místní zkušenost s barevnou paletou, která je používána v Číně či Mexiku. Zajímají ho mexická koloniální města, kde mají například domy do půlky omítky červenou barvu.

Tvorba malíře Antonína Střížka je k divákovi vlídná. Nesnaží se ho mást, ani šokovat. Své ego drží umělec v pozadí a snaží se tvořit obrazy„se kterými se dá žít“, jak sám říká.

Foto: Archiv Antonína Střížka

Sloup, olej na plátně

Večerní předměstské krajiny, ve kterých jako by se právě chystalo k dešti nebo bylo čerstvě po dešti, v nás dnes vzbuzují pocit návratu k samozřejmosti podoby měst v době našeho dětství či dospělosti. Jsou tak trochu fantaskní a nereálné, ale pohled na ně v nás vzbuzuje radost, že se do daných okamžiků ještě lze vrátit a oživit tak vzpomínky.

Foto: Archiv Antonína Střížka

Na Poříčí, olej na plátně

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám