Článek
S Peškovou závislostí na swingu se to má tak, že tenhle režisér, hudebník a ředitel Radosti vyznává hudební sloh, kořenící v třicátých letech v Americe a po několikerých obletech zeměkoule oživovaný porůznu třeba i v letech sedmdesátých, tak intenzívně, že jeho hudební "ua uááá" naplňuje inscenace i tak rozdílné, jako jsou třeba Staré pověsti české, Dostavník do Lordsburgu nebo Lucerna. A právě prvnímu zemskému obletu swingu od jazzových hnízd v Harlemu nebo v Kansas City na konci dvacátých let věnoval Peška pozornost.
První triumfální cesta swingu začala dobytím Kanady a Spojených států vítězstvím v New Yorku prvním koncertem v prestižní Curnidge Hall. Kupodivu se swing nevydal hned na východ do Evropy, nýbrž na západ. Na stařičký kontinent dorazil přes Orient, Afriku a prosadil se teprve s vyloděním spojenců v Itálii a ve Francii za druhé světové války... Michal Hejmovský stvořil pro Peškovu inscenaci Swing rozkošné loutky Goodyho a jeho přítelkyně. Goody se ztratil na nebi v některé z leteckých bitev při osvobozování Evropy z nacistických pout, ale jeho swing opravdu dobyl svět.
Loutkáři umí i zpívat
Inscenace není ztěžklou historickou exkurzí. Naopak je plná loutkářských zkratek, fíglů, špílců - a hlavně šikovných interpretací starých swingových songů v podání, je mi to trapné takto pojmenovat, ale musím - nejstarších členů Radosti Boba Klacla, Radima Sasínka, Milana Potůčka, Františka Pektora a samotného Pešky. Herečky jsou od pohledu výrazně mladší, zachovalejší, jen služebně možná stejně staré jako herci: Eva Jerůjová, Kateřina Rakovčíková, Eva Lesáková, Sandra Skrbková. Všichni s loutkami umí, a stejně tak i zpívat. Text k foto: Loutku Goodyho stvořil Michal Hejmovský Foto PRÁVO - Jiří P. Kříž