Článek
Filmový debut Jiřího Havelky Vlastníci, odehrávající se na rozhádané domovní schůzi bytových vlastníků, proměnil dvě nominace - za scénář a pro herečku Terezu Ramba. Nabarvené ptáče Václava Marhoula bodovalo v kategorii Audiovizuální počin, kde kritici ocenili kameru Vladimíra Smutného. Drama uvedené v soutěži benátského festivalu sleduje drsný osud malého chlapce během druhé světové války.
Loutkový film Dcera od Darji Kaščejevové, který vypráví o křehkém vztahu rodičů a dětí, aktuálně nominovaný na Oscara, je nejlepším snímkem mimo klasickou kinodistribuci.
Cenu pro objev roku získal Bohdan Karásek za svůj debut, vztahovou tragikomedii ze života třicátníků Karel, já a ty. Nejlepším dokumentem se stala road-movie o cestě otce a syna Dálava v režii Martina Marečka.
Ceny české filmové kritiky se letos udílely podesáté. Součástí večera bylo jako ohlédnutí za 30 lety svobodné porevoluční kinematografie v Česku, respektive Československu, vyhlášení výsledků hlasování kritiků o nejlepší domácí film z let 1990 až 2019. Vítězem se stal oscarový titul Jana Svěráka Kolja z roku 1996, druhá příčka patří snímku Kouř z roku 1991 režiséra Tomáše Vorla a třetí místo kritici přiřkli filmu Věry Chytilové Dědictví aneb Kurvahošigutntág z roku 1992. Celá tato desítka nejlepších českých filmů zahrnuje až na dva snímky z 90. let. Výjimkou a mladšími mezi nimi jsou jen Pouta Radima Špačka na šestém a Protektor Marka Najbrta na deváté místě, oba z roku 2009.
Ceny české filmové kritiky organizuje Sdružení českých filmových kritiků, které aktuálně zahrnuje 52 lidí. Podle webové stránky cen posuzovali 55 hraných, animovaných a dokumentárních filmů.
Může se vám hodit na Seznamu: