Článek
Odpovědí mu bylo hlasité Stop! režiséra Tomáše Mašína, který tím právě ukončil další záběr svého celovečerního debutu Tři sezóny v pekle.
Diváky v něm vrací do doby těsně poválečné. Do doby, kdy mnozí lidé s nadějí čekali, že se pořádky vrátí do lepších časů první republiky. Únor 1948 zamával jejich osudy víc než si ještě rok předtím dovedli představit.
Stále častěji se v českých filmech prosazuje slovenský herec Luboš Kostelný.foto: Právo/archiv Dawson
Mladý muž Ivan, kterého hraje Hádek a jenž je velmi volně inspirován básníkem, rebelem a snílkem Egonem Bondym, si ovšem mnoho konkrétního tehdy ještě nepředstavoval. V panické nejistotě svých mladých let, v obdivu k surrealismu a krásnému tělu zkušenější Jany, toužil tento vzdělaný syn z dobré rodiny především po svobodě, po životě nespoutaném konvencemi ani řády.
Hádek ztvárňuje marxistu i rebela zároveň
„Ivan je marxista i individualista, chce na sebe hlavně upozornit, má rád víno, řev a touží milovat ženy,“ říká o své postavě Kryštof Hádek. Tomáš Mašín o něm ještě prozradí, že během filmu na vlastní kůži a velmi citelně pozná, že marxismus jde s individualismem zatraceně špatně dohromady.
„Dneska aspoň hulákám v uzavřeném prostoru, včera jsem lítal do půl těla svlečený před Obecním domem a nechtějte ani slyšet, co jsem řval. To jsem se cítil trochu divně, tenhle typ rebelství jsme ani v útlém mládí neprovozovali, my spíš tak normální adrenalin, průšvihy z mejdanů,“ rozpačitě se usmívá Hádek.
Ale hned dodává, že jinak se v roce 1947 cítí moc příjemně a scénář je tak dobře napsaný, že ho ani nenapadá měnit si věty „na svou pusu“. „Tenkrát mělo všechno dobrou úroveň, lidé byli vzdělanější, nebylo to rozplizlé,“ snaží se vystihnout, čím ho atmosféra těch časů přitahuje.
V Praze točí herečka Davida Lynche
Jeho partnerku Janu, zkušenější a velmi nezávislou osobnost, která se nedá ničím spoutat a ničeho se nebojí, hraje polská herečka Karolina Gruszka, představitelka jedné z hlavních rolí filmu Davida Lynche Inland Empire.
Mašín o postavě a její představitelce říká: „Jana vše bere jako otevřené pole pro hru včetně sexuality. To ona je hybatelem děje a v Ivanově mládí hraje i zasvěcující roli. Žije sama, je rozvedená, život už jí uštědřil několik odřenin, které Ivan teprve začne sbírat. Hledal jsem proto výraznou dívku, dobrou herečku, a přitom neokoukanou tvář. Našel jsem ji během pár týdnů, ale až v Polsku,“ ukazuje na mladou ženu.
Ve scéně použito bydliště Adiny Mandlové
Vytvořit dnes v Praze iluzi sedmačtyřicátého a několika dalších let není snadné. „Je to hlavně nákladné,“ přiznává režisér, ale dodává, že se stále ještě najdou v Praze objekty, které po nezbytných úpravách mohou působit dobově. Takovým je třeba dům na Senovážném náměstí (bydlela v něm Adina Mandlová), který je před rekonstrukcí a filmaři v něm vybudovali extravagantní byt hlavní hrdinky.
"Myslím, že dost exkluzívní je například natáčení v Jindřišské ulici – není snadné ji zabrat, zastavit dopravu, vytvořit pro filmování podmínky včetně dobové atmosféry,“ říká Mašín, který má bohaté zkušenosti z natáčení reklam, ale celovečerní film točí poprvé.
„K penězům máme respekt. Snažíme se, aby všechno, co postavíme, bylo vidět před kamerou, aby bylo všechno dobře připravené, abychom zbytečně nevytvářeli prostředí, které pak nebude v záběru.“
V dalších rolích Jan Kraus, Matěj Ruppert či Miroslav Krobot
Za kamerou filmu stojí islandský kameraman Karl Oskarsson. „Chtěl jsem záměrně cizince, který uvidí Prahu jinýma očima, nebude ukazovat známá místa známým pohledem. Karla znám z natáčení reklam, dobře se mi s ním pracuje. Na naši historii i na Prahu se dívá nezaujatě,“ říká k tomu režisér.
V dalších rolích filmu, který vzniká v produkci společnosti Dawson s podporou Státního fondu kinematografie, České televize a Eurimage, uvidíme Jana Krause, Martina Hubu, Luboše Kostelného, Miroslava Krobota, Matěje Rupperta či Táňu Paufohovou. Premiéra je naplánovaná na listopad příštího roku.