Hlavní obsah

V Praze i v Liberci hrají jedenáctiletého Mozarta

Právo, Radmila Hrdinová

Liberecké Divadlo F. X. Šaldy a pražské Národní divadlo spojily své síly ke scénickému uvedení díla, jež je pokládáno za první operní opus W. A. Mozarta. Složil je v roce 1767 v pouhých jedenácti letech a údajně měl na kompozici jen jediný měsíc.

Článek

Latinský text k dílu s původním názvem Apollo et Hyacinthus seu Hyacinthi metamorphosis napsal páter Rufinus Widl, profesor benediktinské akademie v Salcburku. Tři dějství Apolla a Hyacintha sloužila jako intermezza při školním představení mravoličné Widlovy hry Clementia Croesi. Z Ovidiových Metamorfóz převzal Widl příběh o lásce boha Apollóna ke spartskému mladíku Hyacinthovi, jehož žárlivý bůh větru Zephyrus smrtelně zraní při závodu v hodu diskem.

Zoufalý Apollón promění tělo přítele na památku ve stejnojmennou vonnou květinu. Dílo mladého skladatele netřeba přeceňovat. Je v něm řada půvabných, melodicky i harmonicky nápaditých míst, jež svědčí o Mozartově talentu, ale také mnoho nudné hudební "vaty", jež vyplňuje více než dvouhodinovou, v zásadě barokní operu.

Debutující operní režisér Oldřich Kříž se spolu s autorem scény a kostýmů Danielem Dvořákem pokusil oživit statičnost opery balancováním mezi antickými atributy staré báje a současným pohybově dynamickým a výtvarně cítěným hudebním divadlem. Do středu scény umístili plochu naplněnou černým korkem připomínajícím písek řeckého závodiště.

Postavy v moderních kostýmech se tímto kolbištěm brodí, nechávají protékat sypkou hmotu mezi prsty a nakonec do ní pohřbí tělo Hyacintha, z něhož vyroste květ, naivním realismem připomínající rozvíjející se poupátko ze známé filmové pohádky. Inscenace je ambiciózním a zajímavým pokusem o současný pohled na Mozartovu operní prvotinu.

Příběh a vztahy postav zde sice nejsou příliš čitelné (od toho jsou české titulky), ale zřejmě to nebylo prvořadým záměrem inscenátorů. V každém případě jde o pozoruhodný příspěvek k mozartovskému roku. Z mladého pěveckého obsazení předpremiéry vynikla Kateřina Kněžíková (Melia) lehkým a příjemným sopránem, stejně jako tenorista Martin Šrejma (Oebalus).

V titulních rolích se lépe osvědčila Veronika Hajnová - Fialová (Apollon) než intonačně i výrazově rozkolísaná Michyio Keiko (Hyacinthus). Orchestr pod taktovkou Martina Doubravského se v průzračném Mozartově dílku nepředvedl ve zrovna dobré kondici. Oficiální česká premiéra díla se uskuteční 29. ledna v pražském Stavovském divadle v rámci oslav 250. výročí Mozartova narození.

W. A. Mozart: Apollo et Hyacinthus, Dirigent Martin Doubravský, Režie Oldřich Kříž, scéna a kostýmy Daniel Dvořák, choreografie Martin Pacek, sbormistr Martin Veselý. Slavnostní česká předpremiéra 12. 1. 2005 v Divadle F. X. Šaldy v Liberci.

Související témata:

Výběr článků

Načítám