Hlavní obsah

V Galerii La Femme zněl úkol jasně: filmové klasiky

Různí umělci, jedno společné téma. Pražská Galerie La Femme otevřela další ze série takzvaných Domácích úkolů. Zadání znělo jasně: pocta filmovému umění. Velikány, jako jsou Fellini, Forman, Menzel nebo Godard, do svého vidění přebarvili Roman Brichcín, Rudolf Brančovský či Marián Komáček. Výtvarný výlet do filmu potrvá do 12. května.

Foto: Galerie La Femme

Igor Piačka namaloval Kladivo na čarodějnice.

Článek

Čeští a slovenští umělci si mohli vybrat svůj oblíbený film nebo konkrétní scénu z něj. Nemohli chybět Postřižiny a Rozmarné léto Jiřího Menzela, Amarcord Federika Felliniho, Velká země s Gregorym Peckem, Erotikon, Sedm statečných, Na samotě u lesa nebo Vetřelec.

„Je to už dvacátý osmý Domácí úkol, který organizujeme. Tohle filmové téma nás napadlo v souvislosti s náměstím Miloše Formana, u kterého naše galerie sídlí. Nechtěli jsme se omezit pouze na Formana, ale otevřít k inspiraci celou paletu českého a světového filmu. Vybrali jsme autory, s nimiž dlouhodobě spolupracujeme. Navíc se k nám přidala Petra Černocká s autoportrétem Saxany nebo Ivan Mládek s Erotikonem,“ navnadil k návštěvě pražské galerie majitel Miroslav Lipina.

Pravidelně zvou kolem padesátky autorů. První Domácí úkol byl výtvarníkům zadán v roce 2003. Měli namalovat parafrázi na fotografii Jana Lipiny z roku 1977. Od té doby umělci pravidelně tvoří na dané téma jednou až dvakrát ročně. Dodnes tak tímto způsobem vznikly stovky děl.

Foto: Galerie La Femme

Bohumil Eliáš, dodatek.

Postřižinský výprask

„Rudolf Brančovský si dokonce vybral filmy čtyři. Dokázal se s nimi vypořádat velmi vtipně,“ dodal Lipina. Výtvarník a frontman skupiny Poletíme? se mimo jiné popasoval s nezapomenutelnou scénou z klasiky Na samotě u lesa, kdy Josef Kemr pronáší dnes již zlidovělou hlášku „A chčije a chčije“. Nezapomněl ani na roztomilý výprask z filmových Postřižin.

Menzelovu klasiku na motivy knihy Bohumila Hrabala si zvolil také malíř Richard Augustin: „Postřižiny jsou esencí té krásnější stránky češství. Jak rád bych byl součástí tohoto poeticky humorného příběhu, s oddaností správce pivovaru, fluidem jeho svůdné ženy i bláznovstvím hlučného Pepina. Smyslnost, nadsázka a půvab filmu vrcholí v okamžiku, kdy Francis vyplácí svou ženu poté, co si ustřihla své dlouhé vlasy. Nádherná scéna z časů dávno minulých, která je jako stvořená pro zvěčnění na plátně.“

Scénu osekal na nezbytné minimum, kdy komiksovou bublinou odkázal ke klasickým obrazům Roye Lichtensteina. „Za pár let někdo možná označí obraz jako sexistický nebo násilný,  tomu se však můžu jenom smát. Hluboce souzním s hrabalovskou nadsázkou i Menzelovým humorem a věřím tomu, že diváci výstavy zrovna tak,“ doplnil Augustin.

Foto: Galerie La Femme

Rudolf Brančovský, Chčije a chčije, akryl na desce.

Obrazy na výstavě doplňují také plastiky: například Vynález zkázy od Juraje Čutka nebo dílo Poppy – poslední Gorila v mlze od Mony Lipi. „Zemanův Vynález zkázy asi nejvíc ovlivnil celou moji tvorbu. Vyrůstal jsem verneovkách,“ řekl slovenský autor, který studoval na pražské UMPRUM.

Nová vlna na plátně

Malíř Milan Chabera vzpomenul na Felliniho Amarcord postavou femme fatale Štístka. Roman Brichcín si zase vybral francouzskou novou vlnu, Jeana-Luca Godarda a jeho Pohrdání. „Zaujal mě tam po výtvarné stránce výběr lokalit. Na konci filmu se objeví nádherná vila. Líbilo se mi to prostředí. Exteriér i interiér vily hrají výraznou roli. Obecně mám rád filmy francouzské, ale i české nové vlny,“ prozradil.

Slovenský grafik a malíř Marián Komáček nezapomněl na českou komedii: „Mám rád černobílé filmy pro pamětníky, v nichž se prohánějí staré automobily. Hlavně miluju předválečná vozidla. Pár jich také vlastním, vedle malování je to moje další záliba,“ vysvětlil.

Foto: Galerie La Femme

Bohumil Eliáš ml. se pustil do strýce Pepina z Postřižin, které zaujaly také Richarda Augustina.

Komáček se pustil do Josefa Abrháma ve Vrchní, prchni! „Líbil se mi ten hadraplán, který vedle fantastických herců hrál hlavní roli. Namaloval jsem, jak velorex prchá a nad ním symbolicky letí housle. Obraz jsem nazval Severní vítr,“ dodal.

Výstava byla prodloužena do 12. května. „Od 14. května bude výběr k vidění v golfovém resortu v Berouně,“ potvrdil majitel galerie.

Galerie La Femme, Bílkova 2, Praha 1. Otevřeno denně od 10 do 18.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Výběr článků

Načítám