Hlavní obsah

V Divadle Komedie se podívali na předlohu Petrolejových lamp jinýma očima

Právo, Jiří P. Kříž

Je možné potřetí ztvárnit Petrolejové lampy Jaroslava Havlíčka podle Herzova filmu ze sklonku československé nové vlny (1971)? V Divadle roku, v pražské Komedii, zvolil odlišný přístup k příběhu nevydařeného manželství Štěpky a Pavla David Jařab.

Foto: Jiří P. Kříž , Právo

Ivana Uhlířová (Štěpka Kiliánová), Karel Roden (Pavel Malina).

Článek

Jakoby za Rajmontovou inscenací v Klicperově divadle a Herzovou v Divadle Na Jezerce udělali noví inscenátoři tlustou čáru a podívali se na předlohu jinýma očima. Po čertech originálníma.

Ivana Uhlířová a Karel Roden v hlavní roli

Výsledek je pocitovou transformací tématu o konfrontování maloměšťáckého a rustikálního životního stylu přelomu 19. a 20. století do existenciálního, citově exponovaného rodinného sváru hroceného nevyléčitelnou chorobou.

Molo vybíhající z náznaku zdiva do hlediště je mírně vyvýšeným prostorem, kde se odehrávají střety a životní deziluze, zprvu překonávané sarkasmem aktérů, stravovaných posléze skepsí z nevyhnutelnosti konce. Takřka nepostřehnutelně doprovází příběh hudba Petra Haase.

Rytmizuje; zejména vstupní etudy Jiřího Štrébla (Kilián) a Hynka Chmelaře (Malina).

Tresť motivů trvá něco přes hodinu. Stojí a padá s výkonem dvojice představující Pavla a Štěpku. Do nové role syfilitického manžela se vžil Karel Roden. Nehraje Petra Čepka jako předcházející představitelé Pavla (i když klobouk dolů před Filipem Richtermocem a Radkem Holubem).

Nekolísající kvalita celku

Postavu na prahu šílenství pojal nervně, sebezničujícím způsobem. Od trapičství až ke křeči zmaru. Minuciózně stvořila Štěpku Ivana Uhlířová. Má brilantní předchůdkyně: od Ivy Janžurové ve filmu až po Pavlu Tomicovou a Báru Hrzánovou.

Uhlířová je herečkou nenápadných gest, mimiky a dikce, zdánlivě jednostrunných, pokaždé ale jiných. Oč střídmějších, o to výstižnějších, přesnějších, labilitu charakteru postavy stvrzujících.

Ztišenějším výkonem po sklizni Radokových cen obdařil Pavlova bratra Jendu Martin Finger. Celek: akcentování tragiky, bezvýchodnosti. Uvítal jsem kdysi nástup Pražského komorního divadla jako doplnění chybějícího článku na mapě pražského divadelnictví. Jedinečnost inklinující k experimentu se proměnila v trvalou, takřka nekolísající kvalitu.

Související témata:

Související články

Pečení holubi v Naivním divadle

Loutkáři si hrát umějí. Romea a Julii předvedou s dvěma brambory, kostra na provázcích se jediným hmatem rozloží na kostičky, druhým zase složí, loupežníci...

Výběr článků

Načítám