Článek
Favoritů je několik. Asi nejvíc se očekává ocenění pro film britského režiséra Jonathana Glazera The Zone of Interest (Zóna zájmu). Vrací se do druhé světové války a soustředí se na velitele koncentračního tábora v Osvětimi Rudolfa Hösse, který pro svou rodinu s pěti dětmi vybudoval luxusní sídlo bezprostředně za zdí lágru.
Nic z toho, co se uvnitř dělo, si však rodina nepřipouštěla přesto, že dnem i nocí stoupal z komínů hustý dým a plameny.
Pokud to nevyjde na Zlatou palmu, očekává se ocenění německé herečky Sandry Hüllerové, která hraje Hedwigu Hössovou a stejně brilantně zazářila i v naprosto odlišné roli ve snímku francouzské režisérky Justine Trietové Anatomie d’une chute (Anatomie pádu), v němž hraje ženu obviněnou z manželovy vraždy. I tento film patří k těm, o nichž se na festivalu hodně mluvilo.
Nejpříjemnějším filmem hlavní soutěže byl snímek finského režiséra Akiho Kaurismäkiho Kuolleet Lehdet (Mrtvé listy), který pojednává o dvou osamělých lidech, jejichž sblížení Kaurismäki komplikuje řadou dojemných i velmi vtipných překážek.
Mezi velmi dobře hodnocená díla patří i May December amerického režiséra Todda Haynese, v němž se slavná herečka s tváří Natalie Portmanové v rámci přípravy na svou novou roli přijíždí seznámit se ženou, kterou má hrát na plátně (Julianne Mooreová) a jejíž milostný život před dvaceti lety rozbouřil bulvár i celou zemi.
Ital Nanni Moretti potěšil dalším ze svých mile starosvětských filmů Il sol dell’avvenire (Slunce budoucnosti), v němž si opět zahrál částečně sám sebe, a pozornosti poroty nejspíš neunikne ani japonský Monster, citlivý snímek o dospívání, nebo novinka Wima Wenderse Perfect Days.