Článek
Velmi osobní film, v němž slavný režisér vzpomíná na dětství, vyrovnává se s milostnými i rodinnými vztahy zejména s matkou, získal od francouzských kritiků, kteří hodnotí hlavní soutěž, jedenáct z patnácti možných zlatých palmiček. To je něco zcela nevídaného. Nával na setkání novinářů s tvůrci byl zcela přiměřený oblibě, kterou canneský festival k Almodóvarovým filmům i k němu samotnému chová.
„Jsem velmi šťastný přesto, že prší. Nikdy nezapomenu na včerejší večer, byl to fascinující zážitek. Bolela mě záda, ale vzal jsem si prášek a už o tom ani nevím,“ řekl na úvod novinářům Almodóvar.
Banderas k tomu dodal: „Byla to úžasná noc. Tak dlouhý potlesk, ještě k tomu na nejvýznamnějším festivalu světa, snad vůbec nepamatuji.“
Banderas a zdraví, Cruzová a děti
Almodóvar, Banderas i Cruzová pak odpovídali dokonce i na osobní otázky. „Potřebuji spát osm hodin denně a potřebuji točit filmy. Tudíž je pro mě zásadní, abych byl fyzicky schopen je točit,“ řekl režisér.
Jeho herec se k němu přidal: „Jsem závislý na zdraví. Nedávno jsem měl problémy se srdcem, a teď musím sám sebe tak trochu znovu hledat. Tento film mi v tom ohromně pomohl, pomohl mi najít starého, ale zároveň i nového Antonia. Chci být hodně svázán s filmem, s rodinou, hledat smysl života, a právě o tom tento film vypráví.“
Cruzová zase přiznala svou závislost na rodině a mateřství. „Když jsem začínala, byl můj celý život film, protože každý z nich představoval nové dobrodružství, pořád jsem se měla co učit. V tom mi ohromně pomohl právě Pedro. Ale od té doby, co mám děti, je to přece jen jiné,“ řekla herečka provdaná za Javiera Bardema (ten letošní festival zahajoval), s nímž má dvě děti.
Na otázku, co pro něj sláva, kterou dal i do názvu filmu, znamená, Almodóvar odpověděl: „Má největší ambice je vyprávět příběhy. Úspěch nebo chcete-li sláva pro mě znamená, že mohu točit takové filmy, jaké chci, jsem pánem vlastní kariéry, což nemůže říct každý.“
Ještě se omluvil za to, že ve Francii mluví španělsky. „Promiňte, vím, že když člověka adoptuje Francie, je to adopce navždy. A mně se to stalo. Vlastně se cítím být španělsko-francouzským filmařem, ale má francouzština tomu neodpovídá.“
Češi na červeném koberci
Dlouho se nestalo, aby po canneském červeném koberci kráčeli čeští filmaři. Letos se té radosti dostalo Heleně Třeštíkové a Jakubu Hejnovi, kteří uvedli v jedné z hlavních festivalových sekcí Cannes Classic dokument Forman vs Forman. Poté se ještě hrál digitálně restaurovaný Formanův film Lásky jedné plavovlásky, který byl po Ikarii XB1 a Démantech noci třetí v řadě českých snímků uvedených v této prestižní sekci.
Třeštíková s Hejnou začali na dokumentu pracovat zhruba půl roku před Formanovou smrtí, a i když uvažovali o tom, že s ním natočí autentický rozhovor, jeho zdravotní stav už to nedovolil.
„Mluvili jsme s ním o tom. S filmem souhlasil, ale už do něj nechtěl vstupovat a my jeho přání plně respektovali,“ řekla Pávu Třeštíková.
Film je tedy sestříhaný z archivních fotografií, dobových záběrů i ukázek z filmů a také z českých, anglických a francouzských rozhovorů, které Forman poskytl a z nichž mnohé ještě v Česku nebyly k vidění.
Premiérové uvedení v Cannes mělo skvělý ohlas a Třeštíková k tomu Právu řekla: „Bylo to velmi intenzivní, protože canneský červený koberec, to se člověku hned tak nepodaří. Ty davy fotografů mě dojaly. A na projekci jsem měla strašnou radost, že publikum reagovalo, a to dokonce na místech, kde jsem doufala, že reagovat bude. Je to životní zážitek. Těšil mě smích a těšil mě i závěrečný potlesk, který mi připadal dost dlouhý. Člověk to vnímá z hlediska zahraničního publika, a to je zvláštní pocit. Měla jsem dojem, že filmu rozumí.“