Článek
Hloubka i výška se zdají závratné, leckomu se zatočí hlava. Slabší povahy zažívají i panický strach z prostoru. Objekt totiž vyvolává reálný dojem, že divák se ocitl na úzkém prkně položeném nad obrovskou propastí. Vše je ale pouhá iluze vytvořená pomocí obrovských zrcadel. Stěny sestavené z knih i lávka by se ve skutečnosti vešly i do panelákového pokoje.
Stavebním materiálem díla jsou pouze knihy. A proč právě ony? Krén, který své projekty částečně tvoří na počítači, o tom říká: "Překvapilo mě, když jsem zjistil, jak obrovské množství publikací se pravidelně vyřazuje z veřejných knihoven. A tak jsem se rozhodl, že je využiji pro své výtvarné kreace. Nejprve jsem z nich začal stavět velké věže a teď z nich vznikla i Pasáž."
Na její vytvoření spotřeboval asi deset tisíc svazků. Jsou tam knihy českých i slovenských vydavatelů, záměrem autora totiž bylo, aby dílo působilo československy:"Jsem z rodiny, která je napůl z Čech a napůl ze Slovenska. Studoval jsem na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě, a když mě kvůli výtvarným názorům vyhodili, tak mě přijali na Akademii výtvarných umění v Praze. Vždy říkám, že žiji v hlavním městě, protože Praha jím v mé představě navždy zůstala."
Pasáž Krén už vystavoval v Bratislavě a v Praze; na Slovensku ji viděl i slavný historik moderního umění Werner Spies a o expozici napsal oslavnou recenzi do Frankfurter Allgemeine Zeitung (vyšla 16. 7. 2004).
Nebyl však první, koho umělcova díla nadchla. Krén zaznamenal úspěch svými objekty z vyřazených knih už v roce 1994 na Bienále současného umění v Sao Paolo, kde získal dvě hlavní ceny -Cenu kritiků a Cenu diváků -a v roce 1995 byl oceněn hlavní cenou v celosvětové výtvarné soutěži Promotion of the Arts organizované UNESCO v Paříži.
Matej Krén - Pasáž
Galerie Jaroslava Krále, Dům umění města Brna do 29. května, otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hod., ve středu volný vstup, kurátor je Radek Horáček.