Hlavní obsah

Minisérie Studna: Ikonický příběh má slibný rozjezd

3:48
3:48

Poslechněte si tento článek

Příběh nechvalně proslulé vraždy, který v dobách normalizace proslavil slavný seriál Třicet případů majora Zemana, ožívá v nové minisérii z produkce Voyo. A Studna, kterou chtěli producent Michal Prokeš a režisérka Tereza Kopáčová natočit několik let, začíná psát rodinnou ságu z Vonoklas více než slušně.

Foto: Voyo

Nechvalně proslulý případ ožívá v nové minisérii Terezy Kopáčové.

Článek

K hromadné sebevraždě, která inspirovala nejslavnější z třiceti Zemanových epizod, došlo v roce 1968. Nová minisérie těží z toho, že právě šestadvacátý díl slavného normalizačního seriálu oslovil ve své době řadu diváků, rozhodla se ale jít podstatně širší cestou. Studna tedy nabízí pohled nejen na případ z osudného roku 1968, ale i to, co se dělo před ním a bezprostředně po něm.

Nápad na celý projekt dostal producent Michal Prokeš, který se z Moravy přestěhoval do Vonoklas, a pokoušel se jej uskutečnit už v době svého působení v České televizi. Studny se ale nakonec chopila Nova, respektive její streamovací platforma Voyo, přičemž na režijní stoličku usedla Tereza Kopáčová, jež pro Voyo natočila minisérii Případ Roubal a aktuálně získala nominaci na Českého lva díky loňskému seriálu Smysl pro tumor.

Foto: Jaromír Komárek/ČT

Studna v seriálu Třicet případů majora Zemana

Sázka na ostřílenou režisérku, jež zvládá vícero žánrů, producentům z Voyo vyšla. První epizoda proto nabízí velice zdařilý exkurz do vesnického života třicátých let minulého století, kdy se protagonisté budoucího případu, Stanislav a Marie, poznávají na taneční zábavě a následně mají až pohádkovou svatbu. Stanislav v podání charismatického Davida Švehlíka v tu dobu působí jako kladný hrdina.

V prvních epizodách sice bohužel chybí nějaké bližší vykreslení postav v kritických obdobích druhé republiky a protektorátu, což je dozajista škoda, sledujeme ale mnohdy toxické vztahy manželů se sousedy. Zároveň nechybí řada záběrů, které pomrkávají na pozorné diváky a svým způsobem předpovídají, co se dále v minisérii bude dít. V neposlední řadě se povedl i Stanislavův postupný přerod v psychotika a vyhrocený konflikt se sousedy.

Foto: Voyo

Filip František Červenka v roli dospělého syna Slávka

Studni v novém hávu prospívá, že se nesnaží jít cestou typického true crime ani tradiční detektivky. Jedná se spíše o rodinnou ságu, u níž známe trpký konec, mnoho z nás ovšem netuší, co vše za ním stálo. V rámci rodinných i mezilidských vztahů pomáhá k navození tíživé atmosféry poměrně vydařená kamera, kdy některé nájezdy na tváře působí jako umělecké dílo.

Opomenout nesmíme ani hudbu. Skladatel David Hlaváč dosud pro Novu komponoval pouze veselejší melodie pro seriál Jedna rodina, zde ale jeho skladby působí temněji a tvoří zdařilou hudební kulisu k dění na obrazovce.

Co seriálům z produkce Voyo obecně ubližuje, je mnohdy sázka na stále stejné herce. Ve Studni tak znovu vidíme Kristýnu Ryšku, která hrála už v předchozích projektech této streamovací platformy a v poslední době je jí až příliš. Velice mile naopak překvapuje jinak toporný Jakub Prachař nebo manželské duo Jánských v podání Jany Nagyové a Svatopluka Skopala.

Studna rozhodně není přelomovým dílem v rámci tvorby Voyo, jako byla loni fenomenální Metoda Markovič: Hojer. Rozhodně se ale jedná o lepší produkci z dílny této streamovací platformy, která stojí za zhlédnutí, ať už díky přesvědčivým hereckým výkonům, nebo stísněné atmosféře toxické rodiny.

Studna

Česko, Voyo 2025

režie: Tereza Kopáčová

scénář: Miro Šifra, Kristina Májová

hrají: David Švehlík, Johana Matoušková, Filip František Červenka, Kristýna Ryška, Jakub Prachař, Simona Lewandowska, Svatopluk Skopal, Jana Nagyová

Související témata:

Výběr článků

Načítám