Článek
Spokojí se jen s nejlepším a s třetí řadou představuje neoddiskutovatelné podmínky pro chod rozvíjející se restaurace s pokrmy na úrovni michelinské hvězdy. Jeremy Allen White alias seriálový Carmy a jeho herečtí kolegové jsou ale pouze jedněmi z řady článků, které dělají Medvěda výjimečným.
Storer spolu s dalšími tvůrci a scenáristy nechávají s podkresem Trenta Reznora, Atticuse Rosse nebo třeba písní od Eddieho Veddera, Radiohead, Rolling Stones a mnoha dalších promlouvat Chicago, jeho kulinářskou scénu a atmosféru, aniž bychom slyšeli jedinou repliku.
Medvěd rovněž reinkarnuje podstatu herectví, která jako by byla mimo filmová plátna ve velké míře upírána nebo na ni nezbývala stopáž.
Vytáhněte kuchařské pinzety a připravte se na gastronomický zážitek. Třetí řada Medvěda se servíruje

Divák má možnost sledovat a zkoumat detaily tváře, precizní práci a perfekcionismus v přímé konfrontaci se změnou dynamiky a emocemi (Carmy uklidí celou kuchyni, aby následně vší silou vykopl hrnce ven ze dveří).
Na dvou hercích v jediném interiéru se seriál často zastaví i na dlouhé minuty, aniž by tempo skomíralo. Dialogy fungují, stejně jako mlčení nebo citové projevy. Vše bez patosu nebo klišé.
Příkladem za všechny může být epizoda série s názvem Ice Chips, která prakticky neopouští místnost a jen dává prostor k brilantním hereckým výkonům, nebo díl Napkins (režírovaný představitelkou Sydney Ayo Edebiriovou), který přidává dějový kontext pohledem další ze skupiny hlavních postav.

Fackové na scéně. Povedená rodinka přináší potřebné rozptýlení do chodu Medvěda.
Výjimečný je i fakt, že na žádném z herců seriál zásadně nestojí. Všichni skvěle zapadají do napsaného příběhu, mají v něm své místo a střídavě excelují. Allen White v sobě přepíná kontrolu s napětím, Edebiriová skvěle pracuje s mimikou a přináší stoický klid, za kterým se skrývá váhání nad vlastní budoucností.
Ebon Moss-Bachrach brilantně přijal úlohu opozice i za cenu mírného upozadění. Výborné jsou i návraty hostujících herců a další cameo výstupy.
V průběhu zhruba třiceti až čtyřicetiminutových dílů je cítit naléhavost, zmíněný chaos už tak dost bláznivého prostředí a následné zklidnění, které střídají jen dětinské spory či etudy členů rodiny Fackových, kteří tentokrát dostali větší prostor.
RECENZE: Nebudu stát na hořící lodi

Drama se však neláme pouze v groteskních výstupech. Humorných momentů je jen v jediné epizodě celá řada. Ať už jde o sarkastické narážky, hlášky, nebo zkrátka špičkový scénář spojený s přesným načasováním a přednesem (těhotné ženy mají superschopnosti, máš zadnici tvého otce či on je filmař, točí dětské oslavy…).
Stěžejních momentů je nepočítaně a seriál znovu působí podmanivým dojmem, kterému lze jen těžko uniknout. Ansámbl kuchyně zároveň stihne atakovat témata, jako je skon takzvaného „fine diningu“ v současném světě, plýtvání jídlem nebo mistrovství v oboru vykoupené prací pod tlakem vedoucí téměř ke zhroucení. Šikanu na pracovišti nevyjímaje.
S trochou nadsázky lze pak Medvěda jednoznačně srovnat právě se zážitkem z vybraného podniku. Vše skvěle vypadá, chutná a obohacuje.
Zde se však paradoxně nachází ona chybějící vidlička, která může špičkovou restauraci stát místo ve slavném francouzském průvodci.
RECENZE: Medvěd ve druhé řadě kraluje (melo)dramatickým bojem o restauraci i předkrmy z minipříběhů

Podobně jako konzument zážitkové degustace může být divák po deseti dílech zanechán o hladu. Hybatelem děje zůstává jen několik pilířů, které se ve třetí sérii příliš neposunou.
O to víc času dostávají návraty do minulosti i nosné konverzace. Tematicky si to však tvůrci v čele se Storerem obhájí. Kromě čistě pragmatických důvodů (plán čtvrté řady, která by mohla být vrcholem) jde také o jistou symboliku.

Partneři jdoucí za společným cílem. Ayo Edebiriová a Jeremy Allen White jako Sydney a Carmy
Po hodinách a dnech tvrdé práce, balících ztracených peněz či mozaice z naivních ideálů jdou postavy za cílem stejně blízkým jako vzdáleným. Jeden přešlap je může stát vše, jedna recenze může zavřít dveře navždycky a zároveň vše může působit jako věčnost bez konce.
Restaurace Medvěd ani stejnojmenný seriál ale zdaleka nekončí. Ne s tak kvalitním obsahem, který si může dát na čas. O diváky či návštěvníky nepřijde a dál bude s lehkostí ilustrovat, jak má vypadat seriálová tvorba v éře videoték a streamů.
Medvěd, 3. řada, 10 epizod (Disney+) |
---|
USA 2024, 27-43 min. Režie: Christopher Storer, Joanna Calová, Ayo Edebiriová, Duccio Fabbri, hrají: Jeremy Allen White, Ebon Moss-Bachrach, Ayo Edebiriová, Liza Colón-Zayasová, Abby Elliottová, Oliver Platt, Joel McHale, Lionel Boyce, Molly Gordonová, Will Poulter, Josh Hartnett, Olivia Colmanová, Jamie Lee Curtisová, John Cena a další |
Hodnocení: 85 % |
Seriálový šéfkuchař Jeremy Allen White: Byli jsme zvědaví, zda s Medvědem navážeme na úspěch

Televizní ceny Emmy ovládly seriály Boj o moc a Medvěd
