Článek
Ještě před premiérou se mluvilo o tom, že by Adolescent mohl být novou klasikou. Kritici i diváci očekávali syrové drama, které nahlédne pod pokličku tragédie bez zbytečných efektů. Nemalé očekávání seriál zvládl naplnit beze zbytku.
A co víc, tvůrci se nevydali žádnými zkratkami. Naopak se rozhodli jít cestou, která dokáže diváka nechat v nejistotě až do poslední chvíle.
Záhadná vražda a pídění se po pravdě je sice pro seriály známá věc, ale rozhodnutí režiséra natočit každou epizodu čtyřdílné série na jeden záběr je víceméně novinkou. Za režií ovšem stojí Philip Barantini, který podobně natočil i svůj úspěšný film z roku 2021 s názvem Bod varu. I nyní ukázal, že se rozhodl správně.
RECENZE: Ďábelský Daredevil se vrací v nejlepší formě

Trochu jiná kriminálka
Příběh začíná akcí. Policie zaklepe na dveře běžného domu, čtrnáctiletý Jamie Miller (Owen Cooper) je zadržen kvůli podezření z vraždy spolužačky a jeho rodiče Eddie (Stephen Graham) a Manda (Christine Tremarcová) jen stěží chápou, co se děje. Kromě nich tu máme i Jamieho sestru (Amélie Peaseová), která celým dějem nenápadně, ale citelně prostupuje.

Stephen Graham, Amélie Peaseová a Christine Tremarcová v minisérii Adolescent
Už od prvních minut Adolescent ukazuje, že není jen klasickou kriminálkou. Namísto žánrových berliček se zaměřuje na postupné vrstvení emocí, tíživou nejednoznačnost a umocňovanou nejistotu. To vše v reálném čase, bez střihů a se zápletkou, která působí aktuálně a přítomně.
Scénář spolu s Jackem Thornem (Joy) tvořil Stephen Graham (Bod varu), který se zároveň skvěle zhostil role otce obviněného Jamieho a který stojí za původním námětem.
„Četl jsem článek o chlapci, který pobodal mladou dívku. O pár měsíců později byl ve zprávách další mladý chlapec, který udělal to samé, a pokud k vám mám být opravdu upřímný, bolelo mě z nich srdce. Říkal jsem si, že by bylo opravdu zajímavé podívat se na to z mnoha hledisek, a jako společnost si možná položit otázku proč,“ řekl k inspiraci příběhu Graham.
Řemeslo jednoho záběru jako emocionální past
Každá epizoda vznikla jako nepřerušovaný záběr, což dává celé minisérii neobyčejnou intenzitu. Režisér Philip Barantini už dobře ví, že kamera nemusí být jen pozorovatelem. Zde je spíš tichým společníkem, který s postavami jezdí městem nebo prochází úzkými chodbami, třídami a výslechovými místnostmi. Divákům nedovolí ani na chvíli uhnout očima.
RECENZE: Thajsko Bílému lotosu sluší. Bohatí v něm hledají osvícení, najdou jen vlastní stíny

Kamera se musela během pohybu předávat z rukou do rukou, připevňovat na drony, do klecí či na pohyblivá ramena. Každá epizoda se vždy nejdříve celá v kuse týdny zkoušela, než se štáb vůbec vrhl na první natáčecí pokusy.
Z deseti natočených se pak vybral ten s nejmenším počtem chyb. Ateliéry byly dostatečně blízko skutečným lokacím použitým v seriálu, takže se mezi nimi kamera mohla skutečně pohybovat v reálném čase.
Vybraný vizuální styl neslouží jen jako efektní trik pro diváky. Brilantně totiž podtrhuje tísnivou atmosféru a nutí sledující prožívat každou situaci bez přestávky, bez možnosti si oddychnout. Díky tomu máte pocit, že jste přímo uprostřed dění, zároveň však nikdy nemáte všechny informace, stejně jako postavy.
Najdou se ovšem i pasáže, které kvůli technickému provedení lehce utrpěly. Například scéna honičky u školy, která i přes snahy štábu ztrácí na dynamice, protože v ní detektiv zkrátka musí kvůli kamerám utíkat nepřirozeně pomalu. V celkovém dojmu však jde o zanedbatelný detail.
Silnou stránkou série je i způsob, jakým pohlíží na příběh z různých perspektiv. Každá epizoda nabízí trochu jiný úhel pohledu: rodičů, vyšetřovatelů, spolužáků i odborníků, kteří do případu vstupují. Pravda se skládá pomalu, útržkovitě, a rozhodnout, kde leží a čemu chceme věřit, není snadné.
Jeden případ, čtyři příběhy
V první epizodě sledujeme Jamieho zatčení a následně se ponoříme do světa policejní stanice, postupů po zadržení i prvních výslechů. Detektiv Luke Bascombe (Ashley Walters) spolu se svou kolegyní (Faye Marsayová) skládají jednotlivé střípky skládačky. Jamie vinu opakovaně popírá a jeho rodina se marně snaží pochopit, co se vlastně stalo. Dynamický režijní styl drží diváka neustále v napětí a nejistotě.

Owen Cooper a Erin Dohertyová ve třetí epizodě minisérie Adolescent
Druhá epizoda se přesouvá do Jamieho školy. Poznáváme jeho vrstevníky i kamarády zavražděné Katie spolu s napětím, které případ vyvolal mezi dětmi i učiteli. Výraznou roli tu hrají Jamieho přátelé, nejlepší kamarádka oběti, ale i syn detektiva, který do příběhu vnáší další vrstvu osobní roviny. A právě on sehraje důležitou roli v pochopení motivací, jež mohly vést k násilí mezi spolužáky.
Třetí díl pak nabídne jeden z nejintenzivnějších momentů celé série. Jamie podstupuje rozhovor s psycholožkou Briony Aristonovou, kterou ztvárnila výtečná Erin Dohertyová (Koruna). Jejich dynamický dialog odhaluje další pochybnosti a zároveň vás nutí stále dokola přehodnocovat vše, co jste si o hlavní postavě dosud mysleli.
RECENZE: Seriál Tisíc ran bojuje statečně. Knockout si schovává na druhou sérii

Finále se vrací k rodině zasažené tragédií a ukazuje, co po podobném zásahu zůstává. Tlak médií, odsouzení a nenávistné činy okolí, divná atmosféra v domě, emocionální vyčerpání a snaha žít obyčejně a alespoň část rodinného života zachránit.
Všechno to působí nepateticky, reálně a uvěřitelně, což jen podtrhuje celkové ladění seriálu.
Silné drama bez prvoplánových gest
Adolescent není pohodlná podívaná. V mnoha ohledech připomíná jiné silné britské tituly jako Three Girls nebo The Virtues (taktéž s Grahamem), které staví na autenticitě a odmítají divákovi nabídnout snadné rozuzlení.
Tvůrci vědí, že největší síla příběhu tkví v tom, co zůstává mezi řádky – v otázkách, které si musí položit sami diváci.

Ashley Walters jako detektiv Bascombe v minisérii Adolescent
Hereckých výkonů hodných zmínky je tu víc než dost. Stephen Graham je jako otec Eddie Miller přesně tak výtečný, jak bychom od něj čekali (a o několik stupínků lepší než v nedávném seriálu Tisíc ran). Ashley Walters v roli hlavního vyšetřujícího detektiva přirozeně propojuje všechny zúčastněné strany s případem, a to včetně diváků.
Zcela bez diskusí si pozornost zaslouží i Erin Dohertyová (taktéž herečka z Tisíce ran) coby psycholožka pracující na posudku pro soud. Její lidský výstup ve třetí epizodě je perfektní ukázkou toho, jak minimalistickým herectvím dosáhnout maximálního účinku.
A zmínit je třeba i mladého Owena Coopera v roli Jamieho. Jeho civilní a zranitelné podání zanechá silný dojem i bez vědomí, že se jedná o jeho televizní debut. Nyní se herec chystá na roli mladého Heathcliffa ve filmu Na větrné hůrce po boku Margot Robbieové.

Owen Cooper a Stephen Graham v minisérii Adolescent
Adolescent je dojemný i trýznivý zážitek natočený svěžím a chytlavým způsobem. Série se nebojí klást náročné otázky a dokáže vyprávět těžké téma s neokázalostí, která je dnes vzácná.
Přesto nemusí sednout každému, protože nepřináší úlevu v podobě jasných rozhřešení ani hollywoodských závěrů.
Adolescent, Neflix |
---|
Žánr: krimi, drama |
Scénář: Jack Thorne, Stephen Graham |
Režie: Philip Barantini |
Hrají: Stephen Graham, Owen Cooper, Ashley Walters, Christine Tremarcová, Faye Marsayová, Erin Dohertyová, Jo Hartleyová, Mark Stanley, Anne Hornbyová, Elodie Grace Walkerová a další |
Hodnocení: 90 % |
RECENZE: Politický thriller Nultý den nezachránil ani De Niro v hlavní roli
