Hlavní obsah

RECENZE Hororové Týny: Žralok se vydal na výlet do Paříže. Úmorně a bez logiky

Žraloci se v minulosti postarali o ty vůbec nejpokleslejší hororové filmy, kterým se nelze nesmát. Koutky roztahuje především Žraločí tornádo, jež se rozrostlo do úctyhodného počtu sedmi snímků. Dělat této sérii čest mohli i Žraloci v Paříži, pokud by se jejich tvůrci netvářili tak seriózně, anebo se přičinili o alespoň špetku humoru.

Foto: Sofie Gheysens/Netflix

Bérénice Bejová ve filmu Žraloci v Paříži

Článek

Po navenek nejviditelnější stránce to se Žraloky v Paříži, kteří zkraje června přistáli ve videotéce Netflix, vypadalo dobře. Akčního hororu se ujal Xavier Gens, jenž má pověst francouzského řezníka od své nechutné celovečerní prvotiny Hranice smrti z roku 2007.

Z režisérského křesla vede nový film dobře, avšak s materiálem, který mu připravila nezkušená scenáristická dvojice Yannick Dahan a Olivier Torres, mu to k ničemu není.

Počin s oxymorickým titulem je pochybný už od počáteční scény, která se odehrává u ostrova odpadků v Tichém oceánu. Skupina potápěčů a odborníků na podmořský život tam pátrá po odchované a očipované samici žraloka mako Lilith, jejíž jméno podle první nezbedné ženy světa slibuje strhující děj.

RECENZE Hororové Týny: Afroamerické trauma v démonickém rouše

Film

Zprvu klidná expedice se zvrtne a milovaná paryba po sobě zanechá zbytečné krveprolití, jež přestojí pouze hrdinka Sophia v podání Bérénice Bejové.

Příběh obrací list a přesouvá se do metropole nad Seinou, kde se má brzy konat triatlonový závod s hojnou účastí.

Sophia pracuje po pacifické tragédii v akváriu a pokouší se změnit ustrašený pohled společnosti na žraloky, kteří jsou v určitých případech neprávem považováni za nelítostné zabijáky. Živočichy brání také parta ekoteroristů, proti nimž brojí říční policie i starostka Paříže.

V momentě, kdy radar zachytí krajně nepravděpodobný výskyt žraloka ve městě, nechce politička kvůli blížící se exponované sportovní akci přijít o plusové body, a tak varování podceňuje a útoky všetečných novinářů odráží. Jenže signál se bohužel nemýlí a katastrofa na sebe nenechá dlouho čekat.

Hororová Týna

  • Jmenuji se Týna a horory miluji od útlého dětství, kdy mi je mí přísní rodiče odpírali.
  • První hororový film, který jsem viděla, byl americký remake slavného japonského Kruhu z roku 2002 s Naomi Wattsovou v hlavní roli. Bylo mi šest let a černovlasá holčička Samara vylézající z televizoru mi nedala spát.
  • Mezi mé nejoblíbenější a subjektivně nejlepší horory patří Paranormal Activity (2007), Rosemary má děťátko (1968), Twin Peaks: Ohni, se mnou pojď (1992), Sinister (2012) a Nepřivolávej nic zlého (2022).
Foto: soukromý archív K. Skalníkové

Hororová Týna

Nápad, že se zvíře navzdory přirozeným instinktům a sebezáchovnému pudu vydá stovky, neřkuli tisíce kilometrů od domova na místo, kde bude postrádat bezpečné prostředí i dostupnost potravy, je sám o sobě natolik absurdní, že se dá s přimhouřením obou očí strpět opravdu jen coby velmi odlehčená recese.

Parodii, která je pro přírodní horory příznačná, Dahan s Torresem nepředkládají a podle všeho berou svůj výtvor hodně vážně.

Klišovitě napsané postavy mluví a jednají tak, jako by snad šlo o naprostou samozřejmost, že se žraloci vypravují hluboko do vnitrozemských vodních cest.

Hororová Týna: V Havěti chci vyprávět o xenofobii, říká režisér Sébastien Vaniček

Film

Korunu takové nesmyslné tezi nasazují dalšími nelogičnostmi, když například ignorují existenci takzvané dekompresní nemoci, jež postihuje potápěče při rychlém vynořování a s ním spojenými prudkými změnami okolního tlaku.

Paradoxně naopak granáty z dob druhé světové války, jež údajně stále leží na dně Seiny, nejsou autorskou licencí. Před dvěma lety je tam místní autority skutečně objevily. K realističnosti se snaží přispět i naroubování zápletky na červencové olympijské hry. Tím veškeré úsilí o důstojné ztvárnění skomírá.

Když hororu schází soudnost, musí nastoupit zábava. Tvůrci, jakoby příliš zahledění do své zdánlivé geniality, ji zcela vynechávají, a tak je jejich výsledek nejen nezáměrně pošetilý, ale navíc nudný a se skoro dvouhodinovou stopáží ubíjející.

Žraloci v Paříži (Netflix)
Francie 2024, 101 min. Režie: Xavier Gens, hrají: Bérénice Bejová, Nassim Lyes, Léa Léviantová, Anaïs Parellová a další
Hodnocení: 20 %

RECENZE Hororové Týny: První díl trilogie Cizinci postrádá invenci

Kultura

RECENZE Hororové Týny: Tarot je návykovej. A někdy zabíjí

Film

Výběr článků

Načítám