Článek
Značka Home Box Office (čili HBO) vznikla v listopadu 1972 v USA coby kabelová televizní síť. Po pádu železné opony společnost rozšířila působení nejprve do středoevropské části někdejšího sovětského bloku.
V září 1991 spustila program v Maďarsku, v listopadu 1994 v ČR (a tehdy také vznikla společnost HBO Central Europe), následovaly Polsko (1996), Slovensko (1997), Rumunsko (1998) a další, především jihoevropské státy.
HBO zprvu nabízelo obsah, jenž byl v rámci dobové tuzemské nabídky jedinečný, byť za předplatné, jež s ohledem na kupní sílu obyvatelstva nebylo lidové.
Zločin na televizních obrazovkách stále táhne
Novou uživatelskou kvalitu pak přinesla streamovací platforma, která tu pod názvem HBO Go odstartovala roku 2011. Současně americká značka na starém kontinentu dále expandovala, z HBO Central Europe se stala HBO Europe. Pozice platformy zde byla výsostná a značka byla vnímána coby etalon TV kvality.
K tomu přibyla podpora domácí tvorby! Ať dokumentární, tak hrané, viz například minisérie Hořící keř (2013) nebo Pustina (2016). Však to také materiály firmy k nynějšímu jubileu připomínají.
Nesdělují však už, že americké ústředí nemohlo nereagovat na to, když na streamovacím trhu drsně ztvrdla konkurence, zejména poté, co od ledna 2016 začal být investičními anaboliky vyhnaný Netflix dostupný ve 190 zemích.
A počet streamovacích platforem rostl globálně i lokálně – včetně českého trhu. Do toho se měnila vlastnická struktura americké „matky“ (nyní síť placených televizních kanálů vlastní Warner Bros. Discovery) a také názvy platformy: z HBO se předloni stala HBO Max a letos tu máme MAX. Produkci lokálního obsahu v drtivé většině evropských zemí (včetně ČR) americké ústředí předloni z úsporných důvodů stoplo.
V nabídce HBO/Maxu se stále sporadičtěji objevují původní seriály nejvyšší kvality (typu Boj o moc nebo Černobyl); to však není specifikum této značky, nýbrž prakticky celého přehřátého streamovacího trhu, kde programovým nabídkám dominuje rychloobrátkové zboží.
„HBO je hrdá na to, že podporuje místní filmaře a producenty a podporuje tak živou tvůrčí komunitu v Čechách,“ stojí v tiskové zprávě k nynějšímu výročí. Reálně to vypadá tak, že značka v nabídce má i některé české filmy včetně krátkometrážních. Prostě je nakupuje a distribuuje. Dělají to tak ovšem i další platformy. Neboli: docela skromné třicetiny.