Článek
U tohoto projektu jsem byla od začátku natáčení. Vyrazila jsem i na reportáž do jedné z pražských lokalit, kde se vznikaly scény z plesů. Na premiéře pro Canal+ jsem mluvila s Jiřím Langmajerem (František Ladislav Rieger), už v létě zhlédla všech šest dílů.
Nezapřely inspirací světovými seriály nejrůznějších platforem, hlavně Bridgertonovými, případně Velikou.
Postavy mluvily jazykem 21. století. Nerespektovaly dobové zvyklosti, žily si – zjednodušeně řečeno – životy dnešních vrstevníků, ne těch z 19. století, do něhož je seriál v režii Cristiny Groșana, Matěje Chlupáčka zasazen. Důležitý je pro ně milostný, leckdy klipovitě zachycený příběh, nikoli jeho „kulisy“.
Antonie Formanová: Já a Zdeňka Havlíčková? Jakékoli archaismy nečekejte
Nejste-li (dějinně) úzkoprsí, hrdý vlastenec/vlastenkyně, hledáte-li zábavu, je-li vám spíš pod třicet, bude se vám asi líbit. O vyslovený průšvih vážně nejde. Navíc Antonie Formanová je v roli sebestředné svéhlavé Zdeňky skvělá.
A teď jsme u toho ale. Zvolený formát, který funguje roky na streamovacích službách, je pro diváky České televize stále dost mimo. Mimo jiné kvůli jejich obvyklému vyššímu věkovému průměru (statisticky je průměrnému divákovi nad padesát) a také zažitým zásadám, že se na národní obrození „nesahá“.
Anketa
Jsem tak zvědavá, jak zvládnou sledovat „modernizace“, v nichž nechybějí černošský tanečník na pražském plese v 1. polovině 19. století, přesvětlené tance ve stylu diskotéky, senilní Otec národa, tedy František Palacký (Jan Vlasák), hory anglikanismů, včetně OMG, plácnutí ve stylu high-five (sic…).
Právě tyto „detaily“ většinou starším divákům neunikají, co více, dost je iritují. ČT pro ně přitom přichystala tři podobně nadupané díly. Nasazuje je – asi z opatrnosti – na středu od 21.05.
Sama si přitom vytváří konkurenci na ČT2, kde téměř v ten samý čas spouští třetí řadu populárního seriálu Mistři medicíny. Na Nově bude navíc v tu chvíli dobíhat sledovaná reality show Výměna manželek. Že by si dramaturgové nebyli nakonec jistí, zda měla ČT do Dcery národa vůbec koprodukčně jít?
A jen na okraj, všechny učitele/učitelky dějepisu předem lituji. Nechtěla bych být na jejich místě, až jim bude student/ka sdělovat, že Palacký byl ten senil nevěřícně počítající základní kameny Národního divadla… Právě pro ně je totiž seriál podle tvůrců hlavně určen.