Článek
Američtí distributoři, autoři a filmový agent Neil Friedman, který pomohl film prodat, čekali, co o něm napíší vlivné zámořské noviny. Na rozdíl od České republiky a jejích periodik může totiž negativní recenze například v New York Times zcela pohřbít vyhlídky snímku na výraznější návštěvnost v USA i Kanadě.
Úspěch v Torontu
Film Horem Pádem v Torontu uspěl, což mělo zásadní vliv na rozhodnutí váhavých amerických distributorů. V neděli uzavřeli dohodu o distribuci filmu na území USA a Kanady jeho producent Ondřej Trojan a prezident americké společnosti Sony Pictures Classics Michael Barker. Po snímcích Musíme si pomáhat a Trojanových Želarech tak Sony Pictures Classics uvádí do zámořských kin již třetí český film.
Minulý víkend Hřebejk uvedl Horem pádem na festivalu v Telluridu. Film si na festivalu získal velký ohlas a právě tady se zalíbil Michaelu Barkerovi ze Sony Pictures Classics. "Připomíná lístek do restaurace, kam se člověk objedná jako host a potom mu tam něco sladkého předloží," charakterizoval festival s nadhledem.
Při promítání v Torontu byl sál až na několik málo míst pokaždé zaplněn a diváci z projekcí předčasně neodcházeli. Líbil se Kanaďanům i českým emigrantům, kteří festival navštívili. "České komedie, alespoň ty, které znám, mají většinou mnoho postav a specifický humor. Když nadejde chvíle pro největší vtip, smích se najednou mísí s hořkostí, zatímco okamžiky hořkosti zůstávají zase trochu komické," míní Stacey Donen z programového týmu festivalu.
Smáli se netopýrům, kteří chutnají jako kuře v KFC
"Poslední Hřebejkův film je nakonec docela odvážný, například tím, jak se dotýká tématu českého rasismu. To je něco, o čem se takovým otevřeným způsobem moc nemluví," zaznělo po projekci, tentokrát z úst českého emigranta, který žije v Torontu.
Přesto festivalové publikum reagovalo na film poněkud odlišně, než by tomu bylo v českém kině. Největší smích vzbudila replika s pečenými netopýry, kteří chutnají trochu jako kuře v KFC, ale i narážka na Michaela Jacksona, jemuž k vyblednutí nepomohl ani milión dolarů. Naopak po větě "Bůh není, proto fandím," byly v sále cítit rozpaky. Kanadská společnost přeci jenom vnímá náboženství a provokativní narážky na víru trochu odlišně.
Zámořští diváci, odchovaní hokejem, také příliš nechápali fanatické fotbalové fanoušky Bejka a Plukovníka, stejně jako se ocitli mimo u kocoura pojmenovaného Poborák.
V českých kinech slavnostní premiéra ve středu
Ale nakonec i pro Čecha byla možnost spatřit všechny ty české lidové, sprosté, směšné i dojemné typy vcelku exotickým zážitkem. Zvlášť ve městě, kde se mrakodrapy tyčí do nebes, kde se s leckým dáte snadno do řeči a kde se přitom nikdo o druhého, ať už o jeho barvu kůže, příjem či schopnosti, zrovna dvakrát nestará. Vše se měří úspěchem. Jak se tu říká, "úspěch je věc osobního postoje a kdo dovede věřit všemu, všechno také umí prodat".
V českých kinech má slavnostní premiéru ve středu a pro veřejnost se bude promítat od čtvrtka.