Hlavní obsah

Tom Jones už nepřibarvuje vlasy ani písničky

Novinky, Stanislav Dvořák

Tom Jones vždy žil a zpíval s lasvegaskou pompou, pěstoval sexy image a žánrově se občas přibližoval až k disku. Nebylo to zlé, zdá se ale, že „tygr“ na stará kolena prošel duchovním prozřením. Je to asi dva roky, co si přestal přibarvovat vlasy a nyní přišel s albem Praise and Blame, kde se totálně odklonil od sladkobolného popu svého mládí i od pozdějšího funky.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Tom Jones

Článek

Když si dnes poslechnete některé Jonesovy pop balady z 60. let, možná vás i překvapí, že je to vlastně docela nuda. Romanticky vláčný tygr toká v nestydatě přearanžovaných nahrávkách se symfoňákem a sype do toho tuny cukru.

V Praise and Blame odhodil všechno a nazpíval jedenáct coververzí svých oblíbených klasik - výhradně blues, spirituál a rock'n'roll. Dosáhl pravděpodobně nejsyrovějšího zvuku za celou svou kariéru a nejednu středoproudovou fanynku, která mu před třiceti lety házela na pódium kalhotky, tím asi odradí. Odhodil pozlátkovou romantiku a přijal jinou.

Zlostně štěká v extrémně neučesané Burning Hell (John Lee Hooker), vážně bilancuje v introvertní What Good Am I? (Bob Dylan) a věrohodně oslovuje Boha ve spirituálech, které převzal od Rosetty Tharpeové či Mahalie Jacksonové.

Nejde jen o opájení se unikátním hlasem, Jones skutečně cítí žánr a i když je pozdě na to, aby se stal bluesovým klasikem, za tuhle desku se rozhodně nemusí stydět. Snad ho i čeští novináři konečně přestanou nesmyslně srovnávat s Karlem Gottem. To možná sedělo v době, kdy frčela Delilah, ale Tom Jones se už delší dobu proměňuje. Zatím to není k horšímu.

Celkové hodnocení: 80 %

Související témata:

Výběr článků

Načítám