Hlavní obsah

Televize 2018. Vládly seriály, zazářil film Dukla 61

Právo, Eva Vejdělková

Původní televizní dramatické tvorbě stále dominuje veřejnoprávní Česká televize, která ročně vyrábí nejvíce titulů. Přestože i ona podlehla módní vlně divácky přitažlivých krimi a detektivek a tento žánr už několik let představuje základ její produkce (letos to byla zhruba třetina), její žánrová nabídka je proti tvorbě komerčních stanic přece jen pestřejší.

Foto: Česká televize

Martha Issová a Marek Taclík ve filmu Dukla 61

Článek

Na špičce nejzajímavějších a nejlépe provedených počinů ČT se letos ocitl snímek režiséra Davida Ondříčka Dukla 61, který scenáristé Matěj Podzimek a Jakub Režný napsali podle skutečné události – požáru na dole Dukla v roce 1961. Při něm se více než stovka horníků udusila kouřem.

Dvojdílný film oslovil citlivým, ale zároveň zdrženlivě střízlivým stylem vyprávění, přičemž dokázal stupňovat napětí od sotva tušených předzvěstí tragédie po katastrofický thriller se závěrečným bojem o život. Zralým hereckým výkonem v něm zaujala Martha Issová v hlavní ženské roli, ale snímek potěšil i dobrými výkony v rolích menších, což bohužel v současné televizní produkci nebývá pravidlem.

Historický film

Podařil se také dvojdílný historický film Marie Terezie k výročí 300 let od narození této panovnice. Dosud nejnáročnější koprodukční projekt ČT vznikl ve spolupráci s dalšími třemi veřejnoprávními televizemi bývalého Rakouska-Uherska, rakouskou, maďarskou a slovenskou. Výpravný kostýmní film, jemuž zkušený režisér Robert Dornhelm vtiskl jiskru lehké konverzační a situační komedie, vznikl podle námětu a scénáře české autorky Mirky Zlatníkové.

Úrovní zpracování se přiblížil standardu bohatších západních produkcí, přičemž nabídl atraktivní vizuál i historii pro nejširší publikum, zpracovanou tak, aby byla blízká současnému divákovi, ale zároveň neutrpěla podstatná fakta a téma.

Historické látky dostaly letos více prostoru než jindy. Sto let Československa připomněla ČT snímkem Rašín, v němž se scenárista a režisér Jiří Svoboda pokusil o dvojportrét s Karlem Kramářem, a půlstoletí od srpna 1968 slovenským filmem Dubček, který však představoval jen uctivou pietu a nikoli kritickou reflexi tehdejších událostí.

Mezi komerčními televizemi stojí za pozornost původní hraná tvorba jen na Nově a Primě, ostatní se jí až na výjimky nevěnují. Stálý základ u nich představují dlouhodobě běžící vztahové seriály uzavřené do studia, ale k nim občas přibývají i počiny, které častěji vyrážejí do exteriérů. V posledních letech jde hlavně o žánr krimi a detektivky.

Nova tak letos přišla s pokračováním svých úspěšných případů ze soukromé advokátní kanceláře neboli seriálem Dáma a Král. Prima tentokrát vsadila jen na pokus o ztřeštěnou rodinnou komedii Krejzovi.

Vlastní nabídku s divácky atraktivním tématem zločinu určenou pro prime time se pokusila nahradit dvěma tituly od nejbližších sousedů. Koupila historický detektivní seriál 1890 z Polska a slovenský seriál Vraždy na přelomu století. Nicméně mdlé zápletky u výpravného polského seriálu a celkově nízká úroveň slovenského naznačily, že takové experimenty snahy o původní tvorbu jednoduše nenahradí. Nevelký ohlas diváků patrně nenaplnil ani ta nejskromnější očekávání.

5 nejlepších filmů a seriálů podle Evy Vejdělkové

1. Dukla 61, ČT, dvojdílný film

2. Marie Terezie, ČT, dvojdílný film

3. Dabing Street, ČT, komediální seriál

4. Balada o pilotovi, ČT, film

5. Vzteklina, ČT, krimi seriál

Související témata:

Výběr článků

Načítám