Článek
Hrdinka Tajností Julie dosáhla po čtyřicítce v mnoha směrech všeho, po čem ženy touží: žije v dostatku, právě se přestěhovala do velkého pohodlného bytu, má úspěšného muže, pohledného milence, dobře vychovanou sedmnáctiletou dceru, práci, která ji celkem baví a přitom nevyčerpává. Kde se tedy vzala ta neurčitá nespokojenost, která jednoho rána nabuzena zprávou o smrti oblíbené zpěvačky Niny Simon, odstartuje den, na jehož konci nic nebude stejné jako při probuzení?
Snad je skryta v těch utajovaných drobnostech, o nichž se léta nemluvilo, možná ani moc nepřemýšlelo, a z nichž se časem stali kostlivci ve skříni. Bude třeba ji důkladně vyčistit, probrat, a pak do ní - snad - začít ukládat něco nového. Zatím se Julie ráno rozhodla, že si koupí piano, a protože není zvyklá svá rozhodnutí odkládat, vydává se na cestu, z níž se stane mnohem víc než trochu nesmyslný nákup.
Scenáristka Alice Nellis se podobně jako ve svých předchozích filmech Ene bene a Výlet pohybuje se sílící jistotou na půdě partnerských a rodinných vztahů, přičemž tentokrát se víc soustředí na jednu ústřední postavu, jíž se dostává hluboko pod kůži a jakoby zevnitř oné postavy - Julie - vypráví. Výsledkem je mozaikovitě stavěný, ale pevně sevřený příběh, který diváky zasáhne přinejmenším podobným pocitem jako Julii její poznání o manželství, rodičovství, lásce a životních křižovatkách.
Vzácný humor
Příběh, který je vtipný oním vzácným humorem, při němž se kino neřehtá, ale úlevně a vděčně směje tam, kde by slzy bezmála měly navrch. Jedna z nejvtipnějších scén filmu, v níž si sedmnáctiletí navzájem svěřují své starosti s rodiči, přitom zároveň patří k perlám, které Nellis dobývá z těch nejobyčejnějších životních situací a ukazuje je tak, jak o nich málokdy dokážeme přemýšlet - pokud nás vůbec napadnou.
Režisérka Alice Nellis především skvěle obsadila hlavní roli. Iva Bittová z plátna prakticky nemizí a po celou dobu z něj tiše, ale pronikavě září. Její Julie má ve tváři vepsáno všechno, co dosud zažila, a co se díky tomu nemusí vyslovovat, a přece je naprosto zřejmé, srozumitelné a hlavně přesvědčivé. Ostatní však vedle Bittové neblednou, protože to nejsou načrtnuté figurky, ale pečlivě propracované (byť na mnohem menším prostoru), dobře obsazené a zahrané postavy.
Karel Roden v roli Juliina muže toho mnoho nenamluví, ale z každého záběru je zřejmé, že jeho příběh by byl neméně zajímavý než Juliin. On ani další mužské postavy přitom nejsou navzdory Juliiným pochybnostem nezajímaví trubci. Vzhledem robustní, povahou slabošský milenec v podání Ivana Fraňka či mladý prodavač hudebních nástrojů, který se stane oním cizincem, před nímž se člověk dokáže odhalit víc než před nejbližšími a kterého působivě hraje Miloslav König, jsou muži, jejichž postavení v Juliině životě je naprosto pochopitelné. Objevem v uvozovkách je Martha Issová v roli Juliiny dcery - herečka, která už dlouho ve filmech účinkuje právě jako představitelka figurek, konečně dostala příležitost hrát a dokazuje, že to umí.
Nemenší roli než příběh a herci hraje hudba (Nina Simon, Buty a klasikové) a kamera Ramunase Greičiuse. Obojí je silné, výrazné a výtečné, ale místy jakoby tak trochu čnělo samo o sobě a nikoliv důsledně sloužilo celku. Týká se to zejména několika tanečních výstupů, které mohou v tomto komorním a zároveň realistickém příběhu na někoho působit poněkud rušivě. Je to však jen drobnost, která Tajnostem na kvalitách, působivosti a divácké atraktivitě rozhodně neubírá.
Tajnosti, ČR 2007 Režie a scénář: Alice Nellis, kamera: Ramunas Greičius, hrají: Iva Bittová, Karel Roden, Martha Issová, Miloslav König, Ivan Franěk a další.